ADVARER: Dagens bilprodusenter sliter med å forstå hvilken sikkerhetsproblematikk som følger med tilkoblede biler, mener Bytons teknologidirektør Abe Chen. Foto: Peter Raaum
Bytons sikkerhetssjef til Motor:
«Vår bil kommer til å revolusjonere bilindustrien»
– Det er ikke én bil på veien i dag som har moderne teknologi som ikke kan hackes, sier teknologidirektør Abe Chen i Byton. Selskapet presenterer snart M-Byte, en bil det er enorme forventninger til. – Vår bil kommer til å revolusjonere bilindustrien, også når det gjelder sikkerhet, sier Chen.
Motor møtte Chen i forrige uke under SXSW-festivalen i Austin, USA – et arrangement hvor debatt og presentasjoner innenfor de viktigste teknologi-trendene samler over 75.000 mennesker. I stadig større grad er bil og transport et tema i slike sammenhenger.
Og Byton er et stjerneeksempel på hvorfor.
Det kinesiske bilmerket kommer med sin første modell – M-Byte – på hjemmemarkedet mot slutten av 2019. Den kommer i salg i Norge og resten av Europa i løpet av 2020.
To ting gjør den unik:
Bruken av moderne teknologi er langt mer omfattende enn i noen annen modell i dagens bilmarked.
SUV’en får en pris (starter trolig under 400.000 kroner) som kan gjøre etablerte bilprodusenter bleke om nebbet.
Et av de viktigste konkurransefortrinnene, hevder Chen, er at bilen er konstruert som en digital gjenstand med fire hjul – i motsetning til alle konkurrentene som er tradisjonelle kjøretøy med digitalt ekstrautstyr.
– Når vi elektrifiserer bilen, så skaper vi den perfekte plattformen for tilkobling. For en såkalt «connected car» er det mange sikkerhetsspørsmål som blir helt åpenbare, når bilen for alle praktiske formål blir som en datamaskin. Jeg mener bilbransjen sliter med å forstå hvilken sikkerhetsproblematikk som følger med tilkoblede biler. Tradisjonelle bilprodusenter henvender seg til teknologiselskaper for å få ny teknologi – som i praksis er laget i tråd med bilselskapenes ønsker. Derfor skjer innovasjon sakte, og den er ikke preget av forståelse for at vi har en helt ny situasjon som krever en annen tilnærming enn tidligere, sier Chen og fortsetter:
– Ofte kommer sikkerhetsspørsmålet helt i slutten av utviklingsprosessen, altfor sent til at man kan rydde opp i det. Er du heldig, er det en software-feil som kan oppdateres. Ofte er det noe langt mer fundamentalt. Men denne tilnærmingen til hvordan teknologi tas inn og brukes er et stort, stort problem – også i bilindustrien.
Selv mener han Byton har utviklet teknologibruken til å bli en stor konkurransefordel.
– Hos oss både starter og slutter hele prosessen med teknologi og sikkerhet i vår «Security Lab». Det gir et annet perspektiv på hvordan sikkerhet håndteres. Mange sliter med utdatert programvare, eller har laget løsninger som ikke tar hensyn til at ulike land har ulikt lovverk, sier Chen.
– Husk følgende: Biler har aldri vært designet eller produsert for å være på nett. Men de kommer veldig snart til å være det. Samtidig: Det er ikke én bil på veien i dag som har moderne teknologi som ikke kan hackes. Om 10 år er det kanskje bedre, men det må lages teknologi spesielt for biler, fortsetter han.
Abe Chen påpeker at dagens biler lett kan hackes – og av en god grunn, for eksempel for at en mekaniker lett skal kunne koble seg på og rette feil. Når bilen blir en digital gjenstand på fire hjul må adgangen til bilens data sikres på en helt annen måte.
– I framtida vil bilen måtte være smart nok til å skjønne når den hackes. Og den vil måtte ha teknologi som er uavhengig av skyløsninger mange baserer seg på idag. Tenk deg for en katastrofe det ville være om man hacket seg til kontroll over en hel flåte biler via en skytjeneste og tvang dem til å bråstanse samtidig.