Volvo XC40 omsider som ladbar hybrid:
Skal klare 38 km på strøm
Volvos minste SUV har allerede nådd et publikum i Norge, men først nå kan den mest attraktive modellen bestilles.
I dag starter salget av den ladbare versjonen, kalt XC40 Twin Engine. Hittil har en slik drivlinje vært forbeholdt 60- og 90-serien.
Prisen startet på 479 900 kroner, drøyt 10 000 under en tilsvarende modell med 190 hk bensinmotor, automat og forhjulsdrift.
Den ladbare hybriden får en tresylindret bensinmotor med 180 hk og 265 Nm, mens den elektriske motoren har 82 hk og 160 Nm. Bilen kommer kun med forhjulsdrift.
Elektrisk rekkevidde er oppgitt til 38 kilometer, etter den nyere og strengere målenormen (WLTP).
Les også: Vår test av Volvo XC40 – sjarmerende bråkebøtte
Tilpasset Norge
Volvo har tidligere registrert kjøremønsteret til 400 norske eiere av den ladbare versjonen av Volvos største SUV, XC90. Analysene viste at opp mot 50 prosent av kjøringen skjer med elektrisk drift.
– Med et kjøremønster som er tilpasset plug-in hybrid-teknologi kan man kjøre mye på ren elektrisitet og få veldig lavt forbruk. Det viser at norske bilavgifter og moderne lavutslippsteknologi kan spille på lag og redusere utslippene fra biltrafikken, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway AS.
Motor var blant dem som ble begeistret etter å ha testet bilen som ble kåret til årets bil i Europa i 2018. Men vi oppfordret potensielle kjøpere til å vente på den mer prisgunstige ladbare hybriden.
Denne ble lansert på bilutstillingen i Beijing i april i fjor, og Volvo signaliserte at modellen ville komme på markedet mot slutten av 2018. Men produksjonsstarten ble kraftig utsatt.
Les også: Dette ser en selvkjørende Volvo
Viktig drivlinje
Etter planen skal nå de første versjonene leveres til norske kunder i siste kvartal av 2019.
– Med salgsstarten til XC40 markerer vi at alle modellseriene våre kan tilby plug-in hybrider. Denne drivlinjen har vært utrolig viktig for Volvo i Norge og står for 65 prosent av salget vårt. Det knyttes derfor store forventninger til XC40 Twin Engine i Norge, sier Trosby.
XC40 har blitt en ganske populær modell i Norge – selv uten noen form for elektrifisering. På registreringsstatistikken for februar var den lille SUV’en tredje mest populær blant dieselbilene i Norge.
Totalt sett lå den på 27. plass.
Den ladbare hybriden vil garantert løfte plasseringen mange hakk. Det er også varslet en helelektrisk versjon av XC40 i løpet av 2020.
I 2018 ble det registrert 26.546 plug-in hybrider i Norge, mot 1.683 i 2014. Volvo har økt plug-in hybrid-salget fra 88 biler til 7.602 biler i samme periode. Det ga en markedsandel på 28,6 prosent i 2018.
Les også: XC40 kåret til årets bil i Europa