REN LUKSUS: Slik ser den første hydrogenbilen fra kinesiske Grove ut. Går det som gründerne håper, så er dette en av verdens viktigste biler om drøye fem år.
Nytt kinesisk bilmerke lanseres i april:
– Verdens viktigste bil i 2025
Denne svært ambisiøse kinesiske bilprodusenten vil bli verdensledende på produksjon av hydrogenbiler innen 2025. Vi er ganske sikker på at du leste navnet først på Motor.no: Grove.
Grove er eiet av kinesere, men har designsenter i Barcelona. Ingeniørene har utviklet en hydrogenbasert drivlinje som kan fylles på få minutter, som har en rekkevidde på over 100 mil på en tank – og som altså bare slipper ut vann.
Selve bilen er laget av lette komposittmaterialer, men skal ifølge selskapet likevel ha topp sikkerhet.
Grove satser enorme summer på utvikling og produksjon av brenselcellepersonbiler i stor skala, og ambisjonen er altså å bli verdensledende på hydrogenbiler innen utgangen av 2025.
Les også: Hyundai Nexo prøvekjørt – en av de beste, men...
Mindre energi
Selskapets ble startet i september 2016, og om tre uker blir den første modellen presentert for et stort publikum på Shanghai Motorshow i april.
Allerede i 2020 blir bilen satt i masseproduksjon.
Rett før helgen kunne en stolt leder for Grove Hydrogen Automotive, Hao Yiguo, vise fram det første eksemplaret.
– Vi er ikke fornøyd med å bare tilby en bil som gir strøm på en ren måte, derfor har vi utviklet en bil med en rekke teknologier som bruker mye mindre energi enn om vi bare hadde gjort om en eksisterende bil til hydrogendrift, sier han.
Les også: Toyota Mirai prøvekjørt – er dette fremtiden?
Eksepsjonell luksus
Det vil komme en rekke biler på den samme plattformen de kommende årene.
Felles for alle: Banebrytende miljøvennlig og eksepsjonell luksus.
Målet er å skape verdens mest prestisjetunge bil.
Østerrikeren Christopher Reitz er både gründer og sjefsdesigner. Han har fortid som designer hos blant andre Fiat, Alfa Romeo, Nissan og i VW-konsernet – blant annet med ansvaret for Giuletta-modellen til Alfa Romeo.
Til sitt designsenter i Barcelona har han hentet inn noen av verdens mest talentfulle navn for å bidra til utviklingen av de nye Grove-modellene.
Les også: «Billigere å bygge infrastruktur for hydrogen enn for batteribiler»