Forbruker Europa advarer:
Stadig flere klager etter kjøp av bildeler fra utlandet
Kjøp av bildeler fra utlandet er så risikofylt at Forbruker Europa nå går ut og advarer. Bildelene passer ikke, er ødelagt når de ankommer, eller prisen er langt høyere enn oppgitt på nettsidene.
– Det er en betydelig økning i antallet henvendelser. Tidligere har vi fått 30-40 saker i året. Fra i fjor sommer endret det seg.
– Bare så langt i år har vi mottatt 18 saker, forteller Ragnar Wiik, direktør i Forbruker Europa, en avdeling i Forbrukerrådet som bistår nordmenn med forbrukerproblemer i utlandet.
Det er tre problemer som går igjen i henvendelsene:
- Bildelene viser seg å ikke passe til bilen.
- Bildelene er rett og slett ødelagt når kunden får dem.
- Prisen er høyere enn opplyst fordi selger ikke har oppgitt alle kostnader til frakt, toll og moms.
Les også: Slik ble han lurt av bruktimportfirmaet
Selv om forbrukerrettighetene er gode, med både angrerett og reklamasjonsrettigheter, ser Forbruker Europa at det i praksis er problematisk å få rettighetene sine.
– Dette er vanskelige saker. Selv om kundene har rett til å få dekket til dels betydelige verkstedutgifter de blir påført på grunn av problemer med varen de har kjøpt, ser vi at bildelfirmaene ikke vil dekke disse utleggene.
– Det er eksempler på bileiere som er uten bil i flere måneder, sier Wiik.
Men hvis du må handle fra utlandet? Her er åtte steg for at bildelhandelen blir i hvert fall litt tryggere.
Tyske og svenske butikker
Det er spesielt tyske og svenske nettbutikker som Forbruker Europa får klager på.
– Mange kunder skjønner ikke at de handler med et utenlandsk firma. Det forstår vi at ikke er lett. Nettsidene er på norsk og fremstår som norske.
Det er spesielt fortollingsgebyret som det ikke opplyses om.
– Det er fraktselskapets provisjon, og skal også informeres om, understreker Wiik.
Les også: Krever at bilselger skal få yrkesforbud – for alltid
– Få totalprisen
Forbruker Europa vil ikke på generelt grunnlag advare mot å kjøpe bildeler fra utenlandske firma. Men de understreker at kundene må ta sine forholdsregler. Det innebærer blant annet å sjekke grundig at bildelen og dens spesifikasjoner virkelig passer til bilen, og å påse at man får oppgitt totalprisen, inkludert alle kostnader til frakt, toll og moms.
– Utenlandske butikker som henvender seg til nordmenn med norske priser og norsk språk skal oppgi frakt, toll og moms, sier Wiik.
– Hva bør man gjøre dersom bildelen viser seg å være defekt, eller ødelagt?
– Skaff en attest på dette fra et bilverksted. Da har du god dokumentasjon, sier Wiik.
Les også: Her er Høsflot Klæbo-bilen – ferdig reparert