Audi gir A4 et designløft:
Slik skal Audi stanse fallet for gammel helt
Selve kjernemodellen til Audi har ramlet nedover på salgsstatistikkene – primært på grunn av manglende elektrifisering. En såkalt mildhybrid kan kanskje gi en mild vekst.
I 2008 var Audi A4 Norges 6. mest solgte bil.
10 år senere var den Norges 44. mest solgte.
Så langt i år ligger den som nummer 59 på registreringsstatistikken.
Det forteller det meste om skjebnen til biler som ikke tilbys med annet enn tradisjonelle drivstofftanker på det norske markedet.
Men som 2020-modell kommer i det minste A4 med et mildhybridsystem. I Europa lanseres den med seks motoralternativer, med ytelser fra 150 til 347 hk. Like etterpå lanseres ytterligere to turbodieselmotorer på 136 og 163 hk.
Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min nå?
Følger storebror
Tre av motorene får mildhybridsystemet, som primært hjelper til ved start/stopp og når gassen slippes i høyere hastigheter.
Systemet er kjent fra storebror A6, og skal ifølge Audi kunne gi en drivstoffbesparelse på 0,3 liter per 100 km.
Utvendig gjenkjennes den ansiktsløftede A4 ved at grillen er blitt bredere og flatere – men det skal unektelig litt merkekunnskap til for å registrere. LED-hovedlys blir for øvrig standard på alle modeller.
Les også: Har Bosch funnet redningen for dieselmotoren?
Prøver touchmetoden
Innvendig blir den tradisjonelle vri- og trykkebryteren som styrer de fleste funksjoner på infoskjermen, erstattet av et touchpanel med akustisk tilbakemelding.
Allroad quattro, en tradisjonell norgesvenn med firehjulsdrift, får 35 mm økt bakkeklaring, større hjul enn A4 Avant (12 mm), og økt sporvidde foran og bak.
Den blir tilgjengelig med tre motorvarianter – en bensinmotor og to dieselmotorer.
Nye Audi A4 lanseres i Europa høsten 2019.