PÅ TOPP IGJEN: VW Golf var tilbake på toppen av salgslistene i april, men bare 83 av disse Golf’ene går på diesel eller bensin – et salg likt med Volvo V40 som var nummer 35 på apriloversikten. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Bilsalget i april:
Svake tall, stabile trender
Nybilsalget i april var svakt, ned 19,9 prosent fra samme måned i fjor, men trendene er stabile: Elbilsalget vokser, salget av biler med forbrenningsmotor faller.
Det viser nye tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Totalt ble det registrert 11.255 nye personbiler i april, og av disse hadde nullutslippsbilene en andel på 39,6 prosent (totalt 4462 biler). I tillegg var det en bruktbilimport på 1252 biler, ned 27,3 prosent fra april 2018. Antall bruktbilhandler var på 36.407, ned 9,5 prosent fra april 2018.
Et par faktorer fyller ut bildet noe:
- Årets april hadde flere helligdager enn fjorårets fordi påsken kom sent i år.
- Ingen produsenter hadde lansering av storselgere med lange ventelister, a la Teslas Model 3 som smadret alle rekorder i mars med over 5300 registreringer.
Les også: «Sannheten er at det er overraskende få elbiler i Norge»
Suveren Golf
VW Golf var suverent på toppen i april med 1022 registreringer, av disse var 89 prosent helelektriske e-Golf.
Deretter fulgte fem helelektriske modeller. Toer var nemlig Tesla Model 3 med 720 registreringer, fulgt av BMW i3 (467), Nissan Leaf (386), Audi e-tron (371), Jaguar I-Pace (350) og Hyundai Kona (307, hvorav én var bensin, resten elektrisk).
Årets hittil mest solgte bil er naturlig nok Model 3 med 6843 biler, mens Golf (alle drivlinjer) er nærmest med 3659.
Totalt er det registrert 49.740 nye biler i år, som er 3,9 prosent over tallene for de første fire månedene av 2018.
Les også: Hvorfor gir ikke bompengeprotestene gevinst for Frp?
Andelen synker
Det gjennomsnittlige CO2-utslippet for de nye bilene som ble registrert i april, er på 67 g/km – en nedgang på hele 12 g/km fra april 2018.
For dieselbilene sank markedsandelen fra 19,3 prosent i april 2018 til 18,4 prosent i år, mens tilsvarende tall for bensinbilene var en nedgang fra 26,1 til 20,4.
Den såkalte næringsandelen av registreringene, som i all hovedsak er privatleasing, steg 2,2 prosentpoeng til 55,3 prosent.