NY VÅR: Opel Grandland har levd et ganske anonymt liv blant kompakt-SUV-ene, men en fullstendig ny og norgesvennlig drivlinje vil gjøre den mer attraktiv. Foto: Opel
Opel Grandland blir norgesvennlig:
Endelig en Opel som vil selge
Med 300 hester ladbar hybrid og firehjulsdrift får Opel opp farta. Kanskje til og med på salget.
Det er tunge tider for Opel på det norske markedet.
Men i løpet av året dukker det opp to nykommere som ganske sikkert vil gi avansement på registreringsstatistikken:
Helelektriske Corsa og modellen du ser bilder av her, Grandland X Hybrid4.
Med 300 hestekrefter, firehjulsdrift og muligheten til å kjøre 50 kilometer på strøm, kan vi trygt kalle dette den nye toppmodellen til Opel – selv om klassetilhørigheten er hos de kompakte SUV-ene.
– Når vi nå introduserer Grandland X som ladbar hybrid, vil den være helt perfekt for det norske bilmarkedet, sier Johnny Danielsen, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen.
I tillegg til lading fra vanlig stikkontakt, vil Grandland også støtte hurtiglading. Med en vegglader hjemme på 7,4 kW, tar det rundt en time og 50 minutter å fullade batteriet.
Opel introduserer også et énpedalsystem, som vi forbinder med elbiler som BMW i3 og siste generasjon Nissan Leaf. Momentet i elmotoren vil sørge for å bremse bilen så mye i køkjøring, at den i praksis kan kjøres med en pedal.
Grandland i denne versjonene er på plass rundt årsskiftet – og først ut i en 20 måneder lang lanseringsperiode der det kommer ytterligere fire helelektriske biler fra Opel:
Corsa, Zafira Life, varebilen Vivaro og en etterfølger av dagens Mokka X.