Frps bompengeutspill møter motstand:
«Mer en provokasjon enn til hjelp»
Frp ber om bompenge-krisemøte i regjeringen og strammer inn på kommunenes mulighet til å endre satsene. Begge deler får kritikk både internt og av opposisjonen.
– Nok er nok. Det er den klare tilbakemeldingen vi får fra folk om bompenger. Bom-belastningen er blitt for høy. Jeg har derfor tatt initiativ til et møte med partilederne i de fire regjeringspartiene, hvor vi skal sette oss ned og diskutere situasjonen og se hva vi kan gjøre, sa finansminister og Frp-leder Siv Jensen i et intervju med VG mandag.
Omtrent samtidig sendte samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) et brev til Vegdirektoratet der han varslet innstramminger i kommunenes adgang til å øke bompengesatsene.
Hensikten er å hindre at bilistene må ta regningen når inntektene blir mindre eller kostnadene større enn planlagt i de lokalt vedtatte bompengepakkene.
– Jeg forventer at det vi gjør nå gir bedre styring av prosjekter i bompengepakkene og at vi får stoppet en unødvendig videre vekst i bompengene, sa Dale, og slo fast at dette i enkelte tilfeller vil innebære at man må kutte i prosjekter i byvekstavtalene.
Les også: Her blir det 57 skritt mellom bomstasjonene
– Provokasjon
Svulmende samferdselspakker og bompengeøkninger for å finansiere dem har vakt stor oppstandelse i flere norske byer i forkant av høstens kommunevalg.
Særlig på Vestlandet er raseriet stort, og i Bergen sendte protestpartiet Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) nylig sjokkbølger da de i Bergensavisen ble målt til byens nest største parti med en oppslutning på 20,6 prosent i begynnelsen av mai.
Frp var nede på 3,9 prosent på samme måling, og partiets seneste bompengeutspill ser ikke ut til å være nok til å blidgjøre bergenserne.
– Dette er mer en provokasjon enn til hjelp, sier fylkesvaraordfører Pål Kårbø (KrF) i Bergen til Bergens Tidende.
Han ber regjeringen bidra med midler istedenfor å bare fortelle kommunene hva de ikke kan gjøre.
– Det er ingen av oss lokalt som ønsker mest mulig bompenger, men vi vil jo gjerne ha løst prosjektene våre også. Den som har mest penger er staten. Det hadde vært mer konstruktivt om de gikk inn med noen hundre millioner kroner ekstra, sier Kårbø til avisen.
Les også: Vil ikke høre et pip om elbilavgifter
– Manglende kontroll
Heller ikke Ap-leder Jonas Gahr Støre er imponert over samferdselsministerens bompengegrep.
– Dale fraskriver seg ansvaret ved å tvinge regningen over på kommunene. Det må jo da enten bety kutt i andre viktige tjenester som barnehager og eldreomsorg, eller stans i deler av samferdselsutbyggingen, sier han til NTB.
Han mener staten isteden bør ta en større del av regningen for samferdselsprosjekter rundt de fire store byene, og at dagens bompengesystem bør erstattes med veiprising.
– Jeg hører regjeringspartier snakke for begge deler, men likevel har dette blitt nedstemt når vi har foreslått det i Stortinget, sier Ap-lederen, som heller ikke er nevneverdig imponert over Frps krisemøte-innkalling.
– Når de som har styrt Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet i mer enn seks år kaller inn til krisemøte, er det et uttrykk for deres manglende styring og kontroll over en sektor som er viktig for alle nordmenn, sier Støre.
Les også: Lover ny E18 vestover i 2027
– Spill for galleriet
Samferdselsminister Dale avfeier kritikken.
– Hver gang Arbeiderpartiet blir utfordret på noe som faktisk kan hjelpe med å redusere bompengene, stikker de hodet i sanden. De later som de er imot bompenger, men bidrar aktivt til å hindre alle forslag som kan redusere dem, sier Dale til NTB.
(©NTB)