SKINNET BEDRAR: Utvendig ser nye Zoe mer eller mindre prikk lik ut den gamle. Men under skallet har det skjedd endringer. Foto: Renault
Facelift på Renaults elbil-yndling:
Mye nytt i gammelt skall
Modellen som holder liv i Renault på det norske markedet, kommer nå i en oppfrisket versjon. Under et temmelig uendret skall, er det en rekke forbedringer.
Renault Zoe er faktisk en større suksess i andre deler av Europa enn i Norge, men er likevel mer eller mindre alene om å holde Renault oppe på en respektabel 16. plass på nybilstatistikken her hjemme.
Isolert sett var Zoe Norges 14. solgte bil (9. mest solgte elbil) ved utgangen av mai, mens neste Renault-modell – Captur – ligger helt nede på 121. plass.
Zoe er med andre ord en særdeles viktig bil for Renault.
Og etter sju år uten andre nevneverdige endringer enn økt rekkevidde og forbedrede lademuligheter, dukker det i september opp en kraftig oppgradert versjon.
Utvendig ser du det knapt, men den såpeglatte fronten har fått litt mer kosmetikk og noen skarpere linjer. Innvendig derimot, er instrumentpanelet helt nytt, med en langt bedre kvalitetsfølelse enn tidligere og en større og tydeligere skjerm.
Et nytt batteri på 52 kWt gir nå en rekkevidde på solide 39 mil, etter den strengere WLTP-normen.
Det er tett oppunder rekkeviddevinnere som Hyundai Kona og Kia Niro – som koster 100.000 kroner mer, med forbehold om at nye Zoe ennå ikke er priset.
Men endringene kan ikke bli store hvis Renault ønsker å avansere på salgslistene.
Motoren er nå på 135 hk/245 Nm, som gjør bilen mer enn sprek nok. Effekten kan du nå styre nesten ned til null med bare én pedal, etter samme prinsipp som vi kjenner fra konkurrenter som BMW i3 og Nissan Leaf.
Men mer nyhetsverdi har de nye førerassistansesystemene:
Trafikkskiltgjenkjenning, automatisk dimming av fjernlys, blindsonevarsling, bakkestartassistent, automatisk nødbrems, filskiftevarsler og filholderassistent, «handsfree» parkering, parkeringssensorer foran, bak og på sidene, samt automatisk parkeringsbrems
Zoe leveres nå også med LED-hovedlykter, som ifølge Renault skal gi hele 75 prosent sterkere lys enn halogenlys med samme energiforbruk.
Varme i rattet og induksjonslading av mobilen i midtkonsollen er også kjærkomne nyheter, samt at den leveres standard med ladekabel for lading i både IT og TN-nettverk, i tillegg til Schuko- (2,1kw) og Type 2- (3,6kw) kontakt.