Starter med prislapp på 1,7 mill. hjemme i Sverige:
Volvo-avlegger med sjokkpris på første bil
Hjemmefansen kan nå konfigurere sitt eget eksemplar av den Volvo-baserte ladehybriden Polestar. Men en av Sveriges mest anerkjente bileksperter er ikke i ekstase: – Det er vanskelig å se at bilen er verdt prisen, sier bileksperten Tommy Wahlström.
Han refererer til en startpris på saftige 1,7 millioner svenske kroner.
En registreringsavgift på 26.000 kroner kommer i tillegg, men denne spises så vidt opp av en miljøbonus på 35.000 kroner. Eneste tilleggsutstyr er matt lakk til 50.000 kroner.
For øvrig kan kunden velge mellom fem forskjellige eksteriørfarger, tre ulike 21-toms felger, vinduslister i krom eller matt lakk, samt mørkt eller lyst skinninteriør.
Av øvrig standardutstyr finner vi blant annet muligheten til å låse opp bilen med mobilen, adaptiv cruisekontroll, Bowers&Wilkins lydanlegg, den Volvo-typiske girspaken i krystall, head up display og rammeløse sidespeil.
Les også: Men neste Polestar skal i priskrig med Tesla!
Rekordlang rekkevidde
Polestars rennommé fra en nær fortid som foredler av Volvos personbiler, ivaretas av formidable fartsressurser:
600 hester og et dreiemoment på 1000 Nm. Oppgitt kjørelengde på ren elektrisitet er nedjustert til 11 relativt realistiske mil – men fortsatt på rekordnivå.
Tommy Wahlström, redaksjonsjef i svenske «Vi Bilägare» og jurymedlem i «Årets bil i Europa», konstaterer at prisen er for høy.
– En Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo koster 1 106 000 kroner i Sverige. Jeg kunne kjøpt en sånn med masse utstyr, pluss en Mazda Miata for solskinnsdagene jeg bare vil kjøre åpen sportsbil, sier han.
Les også: Åpner salgslokale for Polestar i Oslo
Vakker, men for dyr
Han lanserer også en annen eksklusiv bilpark til prisen av én Polestar 1.
– Hvorfor ikke en Audi e-tron (885 000 kroner), en Miata (246 000 kroner) og en Volvo V60 Cross Country (370 000 kroner) pluss 200 000 kr i ekstrautstyr? Selv om Polestar 1 er en vakker bil, er det vanskelig å se at den er verdt pengene.
Wahlström tror likevel bilen vil finne veien til noen entusiaster på begge sider av grensen.
– Men om du bare er en rik bilentusiast som vil ha maksimal opplevelse for pengene, så kan du kanskje like gjerne legge på litt til, og heller kjøpe en Aston Martin, Ferrari eller Lamborghini?
De første Polestar 1 skal etter planen leveres i desember.
De norske prisene er ikke klare.
Les også: Dette er de beste elbilene akkurart nå