VIL HA GJENBRUK: Nissan-sjef Francisco Carrenza er klar på at elbil-batterier må gjenbrukes. Foto: Tomm W. Christiansen

Nissan har analysert 400.000 Leaf:

Batteriene holder dobbelt så lenge som bilen

Et elbilbatteri holder i gjennomsnitt 22 år, en elbil i gjennomsnitt 10 år. Det er med andre ord ikke bruken, men etterbruken, som er utfordringen med dagens elbilbatterier.

Publisert Sist oppdatert

Nissan har analysert 400.000 Leaf solgt i Europa fra første generasjon i 2011 og framover.

Konklusjonen er betryggende for elbilkunder som frykter at batteriene ikke skal holde.

For elbilprodusentene derimot, ligger det en relevant frykt knyttet til et voksende marked av brukte, velfungerende batterier som må hentes ut av biler som har gjort sitt.

Nissan beregner 10 år som gjennomsnittlig livslengde på en elbil. Da har altså batteriene rundt 12 gode år igjen.

Les også: Så mye svekkes elbilbatteriet i vinterkulda

Mindre lukrativt

Sjefen for Renault-Nissan Energy, Francisco Carranza, refererte nylig til analysene på Automotive News Congress i Göteborg.

Der snakket han blant annet om ettermarkedet for elbiler generelt og batterier spesielt.

Han var tydelig på at det tradisjonelle ettermarkedet vi kjenner med fossilbiler, blir mindre lukrativt for bilbransjen når elbilene kommer.

– Vi må gjenbruke de batteriene, konstaterte han.

Les også: Dette er de beste elbilene akkurat nå

HOLDER LENGER ENN BILEN: Batteriene i en Nissan Leaf har mye lenger levetid enn bilen. Det gir utfordringer rundt etterbruken av batteriene.

Energilagring

Nissan har blant annet investert i Europas største energilagringssystem på Johan Cruyff Arena i Amsterdam, der 148 brukte og nye batterier - i kombinasjon med solcellepanel på taket til stadion – gir kapasitet til å drive det enorme anlegget.

Nissan ser for seg at liknende løsninger på for eksempel sykehus og konsertarenaer.