DESIGNBOMBE: Mazda lager lekre biler, og den kommende elbilen blir neppe noe unntak. Her er Mazda-sjef Akira Marumoto ved siden av nye CX-30-modellen under årets bilutstilling i Genève. Foto: Mazda
Hemmelighetsfull Mazda-sjef:
– Det kommer en elbil i 2020
Nå får det være nok mas da, tenkte kanskje Mazda-sjefen – og besvarte omsider de gjentatte spørsmålene om merkets elbilsatsing.
Mazda har framstått som ganske tafatte på elektrifiseringsfronten.
Eller kanskje mer korrekt:
De har snakket varmere enn de fleste om fossilbilenes framtid. Den praktiske elektrifiseringen har begrenset seg til noen små batteripakker med såkalt mildhybridstandard.
Men i et intervju med Automotive News Europe avslører Mazda-sjefen Akira Marumoto at det jobbes svært aktivt med konsernets første helelektrisk bil. På spørsmål om hvordan Mazda vil møte de strengere utslippskravene i Europa, svarer han:
– Den første batterielektriske Mazdaen kommer på markedet neste år. Etter det vil vi introdusere ladbare hybrider fra 2021 eller 2022. Vi vil etter hvert oppnå utslippsmålet, selv om vi vil ha noen problemer i 2020.
Ut over det, er Mazda-sjefen hemmelighetsfull.
– Vi lager ikke bare biler til Europa, fastslår han.
Med andre ord: Kanskje er det amerikanerne eller kineserne – eller til og med hjemmemarkedet – som får den første elbilen. Det har foreløpig ikke kommet noen signaler om hvilket segment modellen vil rettes mot.
Men Marumoto fastslår at bilen vil produseres på Mazdas egen plattform, ikke den dedikerte elbilplattformen som utvikles i samarbeid med Toyota.
Dermed er det grunn til å at tro at Mazdas første elbil blir en elektrifisert fossilbil, på linje med for eksempel e-Golf, Kia Niro og Hyundai Kona.