CROSSOVER: Nye Kia Xceed har kvaliteter som kan gjøre den populær i det bilsegmentet som vokser hurtigst i Europa. Den kommer først som ladbar neste år.
Kias nye crossover går 60 km på strøm:
Prøver å samle det beste av to verdener
Kan du koble de praktiske kvalitetene til en SUV med mer av kombiklassens eleganse og sporty preg? Kia prøver.
Kia lanserer derfor fjerde modell i Ceed-føljetongen – og kaller sin nye Xceed en CUV (crossover utility vehicle).
Bilen ble vist fram for første gang ved Kias designsenter i Frankfurt onsdag. Den kommer for salg i tredje kvartal, først med fulle bensin- og dieselmotorpontefikalier, så i 2020 som 48V mildhybrid og som ladehybrid.
– Fra januar neste år kan bilen bestilles som ladehybrid med 60 km elektrisk rekkevidde, sier Emilio Herrera, Kias Europasjef, til Motor.
– Xceed tar denne modellfamilien i en tøff retning, som viser våre ambisjoner i dette segmentet av kompakte familiebiler. C-segmentet er det nest største av alle bilklassene i Europa, og vi tror det bare vil fortsette å vokse de kommende årene, sier Herrera.
Utslippstall er ikke klare, og derfor er også prisene i det blå. Dagens Ceed-modeller starter mellom 252.000 (Ceed 5-dørs kombi) og 411.000 (ProCeed), og det er ikke helt urimelig å anta at Xceed tøyer øvre del av det spennet.
– Xceed møter den voksende etterspørselen etter biler som har mer følelser og dynamiske egenskaper enn SUV’en, både når det gjelder hvordan biler ser ut og hvordan den føles på veien, sier Herrera.
– Samtidig vil ikke kundene gi slipp på de praktiske fordelene som en større bil gir dem. Vår nye Xceed møter begge disse ønskene. Når vi samler styrkene til kombiklassen og SUV’ene kommer Kia Xceed som noe friskt og annerledes til de europeiske forbrukerne, sier Emilio Herrera.
Xceed skal som de øvrige Ceed-modellene brukes ved Kia-fabrikken i Zilina i Slovakia.
Den kommer med samme akselavstand (2650 mm) som de øvrige, men overhenget er lengre – 25 mm foran og 60 mm bak. I endepartiet kommer forsøket på å forene de to klassene tydeligst til uttrykk, der bakerste punkt er 60 mm høyere enn på den klassiske Ceed-kombien.
Samtidig er Xceed 26 mm bredere (1826 mm) enn de andre i flåten, og den kommer med valg mellom 16 og 18 tommers dekk – som gir bakkeklaring på 174 eller 184 mm, begge 42 mm høyere enn Ceed’er flest.
Med en lengde på 4395 mm er den 85 mm lengre enn 5-dørs kombi og 90 mm kortere enn Kia Sportage. Høyden er med sine 1490 mm likevel ikke mer enn 43 mm over kombi-Ceed’en, og den differansen tas nesten i sin helhet ut i økt setehøyde (42 mm) slik at det er enklere å stige inn og ut.
Nesten som i en SUV…
Bilen utfordrer modeller som Nissan Qashqai og VW T-Roc, men Kias nyhet er ikke like røff i designet som T-Roc.
Bagasjevolumet er ikke klasseledende, men utgangsvolumet på 426 liter (31 mer enn Ceed) kan økes til 1348 med nedslåtte bakseter (har 40-20-40-splitt).
Xceed kommer i 12 fargealternativer, og promoteres i såkalt «Quantum Yellow» – en gulfarge som er unik for denne modellen.
Kia har dyttet det meste de har av ny teknologi inn i denne bilen.
Den kommer med selskapets UVO Connect som standard, en løsning Kia lanserte med e-Soul.
Den gir live oppdatering på ting som trafikk, vær og parkeringsmuligheter, ved siden av at du kan sette opp kjøreruta på din telefon før du reiser, sende den til bilen, og ha navigasjonsløsningen på plass når du svinger ut på veien.
Infotainment-skjermen på 10.25-tommer kommer med splitt-løsning som gjør at sjåføren kan konsentrere seg om navigasjonsfunksjonalitet, mens passasjeren i forsetet kan gjøre medievalgene. Som tilvalg finnes muligheten for en egen åtte tommers skjerm utelukkende for mediefunksjonalitetene.
Som de gode koreanerne de er, tilbyr Kia også en enda større skjerm for den som trenger det. Xceed blir Kias første modell med mulighet for å velge et 12,3 tommers instrumentpanel for sjåførene.
Annet nytt på tilvalgsfronten: Innfoldede speil, rattvarme, varme/kaldluft i forsetene og setevarme i baksetene.
Kia Xceed kommer en nivå 2-løsning for selvkjøring – og ellers et bredt utvalg av førerstøtteløsningene som blir stadig vanligere også blant de lavere prisede bilene: Smart fartsholder, blindsonevarsling, fotgjengervarsling, parkeringsassistent og filholder, for å nevne noen.
Og apropos «lavere priset»:
Kia har ikke annonsert pris for Xceed. De har ennå ikke endelige utslippstall som jo definerer sluttprisen i de fleste land.
Bilen kommer i første omgang med tre bensinmotorer og to dieselalternativer, før produksjonen starter av ladehybridene som skal ta deg 60 km på strøm alene.
Bensin først:
Tre-sylindret 1.0 liter T-GDi 120 hk/170 Nm, fire-sylindret 1.4 liter T-GDi 140 hk/242 Nm, eller topputgaven med 1.6-liter T-GDi 204 hk/265 Nm (som i GT-utgavene av Ceed og ProCeed).
Dieselvarianter er de reneste Kia har laget, lover de, uten å ha konkrete tall ennå. Begge har 1.6 liters Smartstream-motor på enten 115 eller 136 hk.
Alle kommer med seks-trinns manuelt gir, mens alle unntatt den minste bensinmodellen er å få melde sjutrinns dobbeltkløtsj automat.
Detaljene om kraft på den elektriske modellen er ikke klare.