Mange av de ladbare hybrid-modellene fra Volkswagen-konsernet har hatt midlertidig produksjonsstopp i påvente av oppgraderinger som skal innfri nye og strengere målemetoder.
Når flere av dem nå gjør comeback på det norske markedet utover høsten, så er det med måleverdier som fortsatt gir dem betydelige avgiftsfordeler.
Q7 er en av modellene som har vært borte en stund.
Godt eksemplifisert av en respektabel 45. plass på registreringsstatistikken for hele 2018, men bare en 153. plass så langt i år, med null solgte biler i mai.
Vær ganske sikker på at det siste tallet endrer seg når den oppfriskede versjonen kommer i september.
Riktig nok med tre helfossile motorer først: To dieselmotorer og deretter en bensin.
Men kort tid etter kommer ladehybriden, uten at Audi angir noe konkret tidspunkt.
Utvendig er det snakk om en liten, men likevel merkbar facelift på Q7.
Singelframegrillen, med seks stående lameller og de todelte luftinntakene på sidene gir den et mer kraftfullt inntrykk. Bak binder en stripe av krom sammen baklysene.
Innvendig blir endringene større, ettersom også Q7 nå får interiørdesignet vi kjenner fra blant andre elektriske e-tron og A6, med de to store skjermene.
De fossile Q7 kommer med såkalt mildhybridteknologi som standard.
Under normal kjøring vil kundene spare opptil 0,7 liter på mila med denne teknologien.
Den sentrale komponenten i mildhybridsystemet er en beltedrevet starter og generator som leverer opptil 8 kW effekt til 48-volt anlegget, som igjen lagrer energien i et litium-ion-batteri.
Dersom føreren letter på gassen mellom 55 og 160 km/t, vil systemet regenerere energi, rulle på tomgang, eller seile i opptil 40 sekunder med motoren avslått.