
Slik er regnestykkene bil for bil:
Dette koster SUV'ene deg per kilometer
Nordmenn elsker SUV. Vi har plukket ut de fire bestselgende SUV-ene i Norge, med hver sin drivlinje (hvordan bilene drives framover), samt en helelektrisk og litt mindre SUV, som trolig ville vært en bestselger om det hadde vært nok tilgang på biler.
Dette er bilene vi har regnet på:
- Mazda CX-5 – Norges mest solgte bensin-SUV
- Volkswagen Tiguan – Norges mest solgte diesel-SUV
- Toyota RAV4 – Norges mest solgte hybrid-SUV
- Mitsubishi Outlander – Norges mest solgte ladbare hybrid-SUV
- Kia e-Niro – første SUV-inspirerte helelektriske bil i en folkelig prisklasse – men uten firehjulsdrift
Sammen med leasingselskapet Leaseplan har Motor beregnet kostnadene ved å eie disse bilene over tre år.Regnestykkene gir store ulikheter på papiret – samtidig som vi ikke kan sette to streker under svaret.
For det er mange variabler ute i den praktiske hverdagen, styrt av bompenger, lademuligheter, drivstoffutgifter, kjørelengder – og selvfølgelig følelser knyttet til bil.
Den billigste bilen kan være helt uaktuell for deg. Den dyreste kan bli den mest gunstige på din private kalkulator.
6,40 kr per km – Volkswagen Tiguan 150 hk. diesel, «Businessline+» 4x4

Utstyr (anbefalt): «Businessline+» som inneholder transportpakke med blant annet hengerfeste (hengerfeste som enkeltutstyr koster 9.700).
Vedlikehold/service: Første etter 2 år/30.000 km, service per år/30.000 km. etter første service, på tre år trenger du bare to servicer, mot tre for de øvrige konkurrentene, hvis du kjører 15.000 km i året. Hyppige oljeskift på gir og firehjulsdrift kan på sikt gi høyere kostnader.
Les også: Dette mener ekspertene du må huske om SUV-regnestykket
6,00 kr per km – Mitsubishi Outlander 2,4 Plug in «Instyle+» 4x4

Utstyr (anbefalt): «Instyle+» gir en svært godt utstyrt bil, men legg til hengerfeste (14.600 kr).
Vedlikehold/service: 1 år/20.000 km. Relativt dyr årlig service. Bremsecalippere er en svakhet på denne bilen. Det kan bli en kostnad etter garantiperioden.
* Drivstoffkostnadene på en ladbar hybrid vil kunne ha store variasjoner, avhengig av kjørelengder og -mønster.
Les også: Her er alle Motors biltester
6,70 kr per km – Toyota RAV4 «Style, Panorama» 4x4

Utstyr (anbefalt): «Executive» eller «Style» med firehjulsdrift. Legg til hengerfeste (11.500 kr), og bilen er ganske komplett utstyrt.
Vedlikehold/service: 1 år/15.000 km. Korte serviceintervaller gir hyppig service om du kjører langt. Billigere liten service ved oddetall, altså etter ett og tre år osv. Dyrere service ved partall. Generelt svært få problemer.
4,30 kr per km – Kia e-Niro «First Edition»

Utstyr anbefalt: «First Edition» er eneste versjon og topp utstyrt. Ikke mulig med hengerfeste.
Vedlikehold/service: 1 år/15.000 km (avhengig av hva som inntreffer først). Forventet relativt lave servicekostnader.
Les også: Dette betyr alle lampene på dashbordet
7,60 kr per km – Mazda CX-5 2,0 165 hk. bensin, «Optimum» 4x4

Utstyr (anbefalt): «Optimum», som er nest høyeste utstyrsgrad. Lønnsomt å legge på hengerfeste (ca. 11.000 kr ferdig montert).
Vedlikehold/service: 1 år/20.000 km. Enkelt og forutsigbart serviceprogram med gjennomsnittlige kostnader. Generelt lite feil med bensinbilene.
Slik har vi regnet:
- Vi har beregnet prisen på den antatt mest populære modellen, inkludert vinterhjul og metallic lakk.
- Videre har vi estimert årlig verdifall, samt service- og vedlikeholdskostnader basert på produsentenes egne serviceprogrammer.
- Drivstofforbruk er basert på WLTP-normen, som gir realistiske tall. WLTP-syklusen består av 52 prosent bykjøring og 48 prosent landeveiskjøring.
- På drivstoffutgifter har vi brukt disse prisene: Diesel 16 kr/liter, bensin 17 kr/liter, strøm 1,25 kr/ kWt.
- Forsikringen inkluderer 16.000 km kjørelengde, bonus på 75 prosent og sjåfør over 23 år.
- Låne- eller leasingkostnader er ikke inkludert i utregningen.
- Totalkostnadene er så beregnet ut fra årlig kjørelengde på 15.000 kilometer.