– Prisene på brukte elbiler har vært kunstig høye. Men de siste månedene har det skjedd mye. Flere modeller har stupt skikkelig i pris, sier Ola Espeset, driftsleder og bilselger på SPZ Bil på Askøy utenfor Bergen.
Bruktbilbutikken satset tidlig på brukte elbiler, allerede i 2012.
– Noen år gamle Volkswagen e-up som tidligere har blitt solgt for 150.000 kroner har blitt 99.000-kroners bil på Finn. Nissan Leaf fra 2014 og 2015 har falt fra 150.000 kroner og ned mot 100-120.000 kroner bare på forsommeren, sier Espeset.
Flere nye elbiler på markedet har ført til at verditapet på brukte elbiler nå mer og mer ligner verditapet på fossilbiler, bekrefter senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
Dermed kan tommelfingerregelen fra fossil-markedet brukes også i elbil-markedet:
Verditap på 20 prosent det første året. Deretter 10 prosent årlig.
En tre år gammel elbil skal du derfor kunne kjøpe til 60 prosent av nybilpris. Men det er selvsagt variasjoner ut fra tilstand, kjørelengde, attraktivitet, osv.
Norsk Autosenter på Alna i Oslo har også lang erfaring med brukte elbiler. De har vært i bruktbilbransjen i over 30 år. Nå selger de mest brukte elbiler, og helst av ett bestemt merke: Nissan Leaf.
Når Motor stikker innom, teller vi hele 30 brukte Leaf og i underkant av 20 biler av andre modeller.
– Tidligere hadde vi en del Kia Soul, BMW i3 og e-Golf. Men vi har funnet ut at Leaf gir mest elbil for pengene, sier bilselger og innkjøpsansvarlig Shoaib Asif ved Norsk Autosenter.
6400 brukte elbiler
Når Motor sjekker bruktmarkedet på Finn nå i juli, er det 6400 brukte elbiler for salg. Det utgjør ca. 10 prosent av det totale utvalget.
Modellene som kom på begynnelsen av 2010-tallet dominerer. Nesten halvparten av de 6400 er enten Nissan Leaf, BMW i3, Tesla Model S eller Renault Zoe.
Helt nøyaktig: Hele 1400 av dem er Leaf, 800 er i3, 550 er Model S, mens 250 er Zoe.
Men også VW e-Golf, som kom flere år senere, dominerer utvalget – med 900 brukte for salg.
Tidligere i sommer var det over 7000 brukte elbiler for salg.
Mange av de brukte elbilene har kort rekkevidde. Flere bruktbilforhandlere bransjenettstedet Bilnytt har snakket med forteller at nesten ingen vil ha brukte elbiler med kort rekkevidde.
Biler med rekkevidde under 130 kilometer er svært tungsolgte.
Bruktelbil-kundene vil helst ha rekkevidde på over 300 kilometer.
– Ikke heng deg opp i rekkevidden
Men Nils Sødal i NAF synes ikke folk skal tenke for mye på rekkevidden.
– De fleste klarer seg i det daglige med en elbil med temmelig kort rekkevidde. Man skal ikke henge seg for mye opp i rekkevidden. Dessuten er jo erfaringene så langt at batteriene holder seg veldig godt, påpeker Sødal.
De fleste elbilprodusentene har dessuten åtte års garanti på batteripakken.
Annonse
Høysesong
Ved brukt-elbilkjøp er det et par viktige ting å huske på: Mange av bilene er direkteimporterte, og mangler utstyr som er vanlig i norske og nordiske modeller.
– Som setevarme, varmepumpe og batterivarmer. Sjekk også lysene. I Norge er ledlys vanlig. Det er det ikke i andre land, sier Nils Sødal i NAF.
På Norsk Autosenter er sommermånedene høysesong for elbilhandel.
– Vi selger mest elbil i sommermånedene. Om vinteren er rekkeviddeangsten for brukte elbiler større, sier bilselger og innkjøpsansvarlig Shoaib Asif.