Samferdselsministeren til Motor:
– Sjumilssteg i riktig retning på bompenger
Detaljene er fortsatt uklare i regjeringens nye bompengepolitikk. – Men dette er et sjumilssteg i riktig retning på bompengeområdet, sier samferdelsminister Jon Georg Dale (FrP) til Motor.
En ny ordning med skattefradrag for bompenger og en dobling i støtten i kompensasjonsordningen for reduksjon av takstene utenfor de store byene er to av de største endringene i den nye regjeringsplattformen på samferdselsfronten.
Men nøyaktig hvordan det vil slå ut, gjenstår å se. Statsråd Dale vil ikke være veldig konkret, verken på summene eller på timeplanen.
– Plattformen ble ferdig forhandlet i går, nå starter operasjonaliseringen, sier han.
– Utformingen kommer i utgangspunktet i de årlige budsjettene, men vi vil starte dette arbeidet så fort som mulig. Jeg har vært ivrig etter å få redusert bompengene de månedene jeg har vært i denne jobben, og det blir ikke lavere prioritert nå når vi har større handlingsrom.
Les også: Slik er den nye plattformen på bil og samferdsel
– Så vi kan vente noe konkret til det reviderte budsjettet i vår?
– Jeg har ikke tenkt å love noe på tidspunktet, men vi starter dette arbeidet umiddelbart med utgangspunkt i de formuleringene vi har fått til i plattformen.
Men noe håndfast kom også på Granavollen:
– Når vi sier vi skal doble bevilgningene til tilskuddsordningene for reduserte bompenger så øker den fra i overkant av en halv milliard til i overkant av en milliard i året. Det er veldig konkret, sier Dale.
Ett av punktene i erklæringen lyder «Innføre fradrag for bompengeutgifter».
– Det må det fortsatt jobbes med retningen på. Men dette er sjumilssteg i riktig retning på bompengeområdet. Gjennomslagene vi har fått på bom er viktige, sier Jon Georg Dale.
Les også: Nå åpner bommer som skal ta inn 100 milliarder
Smått bekymret
På sin første arbeidsdag i en regjering med parlamentarisk flertall i ryggen, møtte Dale fredag på Transportkonferansen til Norges Lastebileier-Forbund.
– FrP-mannen i meg har vært smått bekymret for hva vi må kompromisse på. Men nå er jeg glad: Dette er en plattform som gir enormt stort gjennomslag på samferdsel, sa han til applaus.
Mens doblingen av midlene til kompensasjonsordningen på 500 millioner kroner for å redusere takstene utenfor de store byene skal smøres utover bomprosjektene rundt om i landet, vil fradragsordningen primært gavne befolkningen i de mest bompengebelastede byene – som i Oslo, på Jæren og i Kristiansand.
Men det er ingen detaljer klare om innslagspunkter og størrelsen på fradraget.
– Rent konkret hvordan dette vil se ut gjenstår å utforme, men det vil være kjærkomment for de som kanskje må kjøre gjennom flere bommer hver dag. Den nye regjeringsplattformen reduserer bompengebelastningen og det hadde aldri skjedd uten på trykk fra FrP, sier Morten Stordalen, FrPs samferdselspolitiske talsmann.