Prøvekjøring av Lexus ES:
En lekker markering
ES har vært bestselgeren blant sedan-modellene til Lexus i en årrekke. Nå kommer den til Norge. Om ikke for å rocke salgsstatistikken, så heller for å gjøre en lekker markering.
I USA har Toyotas luksusmerke lenge ligget ganske stabilt med et salg på pluss-minus 300.000 biler i året, ikke minst takket være ES-salget som har utgjort mellom 15 og 20 prosent. Den topper også listene på det globale sedan-salget til Lexus.
I Norge scorer merket høyt i kundeundersøkelser, men ikke fullt så høyt på salgslistene. De siste årene har SUV-modellene NX og RX løftet Lexus-salget til drøyt 1000 biler (riktignok med en liten dipp i 2018).
ES 300h kommer ikke til å gjøre veldig store utslag på denne lista, verken det samlede salget eller det interne styrkeforholdet.
For nordmenns interesse for sedan-modellene er mildt sagt lunken.
Les også: Ypper til priskrig med ny SUV
Behagelig stille
Lexus Norge har et salgsmål på 70 solgte biler i 2019, og sånn sett er ES-introduksjonen mer en markering av Lexus-brandet enn et forsøk på å vende massene.
Så hva går de glipp av, de omlag 150.000 norske bilkjøperne som kjøper noe annet enn Lexus ES 300h i 2019?
Komfort og stillhet, om vi skal trekke fram to umiddelbare kvaliteter etter prøvekjøring på spanske veier.
Det er mye som er lett å like ved ES 300h, for det er ikke veldig mange steder du sitter mer behagelig og med færre forstyrrelser bak et ratt enn ved sjuende generasjon av denne Lexus-veteranen. Hvis dét er kvaliteter som påvirker bilvalget ditt, er den verdt en test.
På andre områder har den ting å sette fingeren på. Mer om det senere.
Les også: NX i test – kundefavoritten leverer igjen
Veteranmodell
ES ble lansert av Lexus helt tilbake i 1989. Det er altså en av deres aller første modeller.
Denne generasjonen kommer med et helt nytt chassis, som – ifølge Lexus – har gitt den et mer dynamisk utvendig design og forbedrede kjøreegenskaper. Den er bygget på den nye GA-K-plattformen.
Når bilen nå lanseres i Europa (og skal løfte merket til et salg over 100.000 biler i Europa årlig fra 2020) kommer den med merkets selvladende hybridsystem, 2,5 liters motor og med forhjulsdrift. Ute i den store verden finnes den også med ulike bensinvarianter; ES 200, ES 250 og ES 350.
ES 300h er lang – til sedan å være – med sine 497,5 mm. Generasjon 7 er 65 millimeter lenger enn den forrige, 50 av dem er tatt ut mellom akslingene. Den har fått en like dramatisk og røslig grill som Lexus har introdusert på den øvrige porteføljen, bakpartiet er elegant.
Bilen kommer med 17 eller 18 tommers dekk som standard, den kvikkere F Sport-versjonen ruller på 19 tommer.
Les også: RX450h i test – luksus for storfamilien
Sittestillingen
Innvendig kommer ES nå med en 12,3 tommers infoskjerm og et head up-display som etter sigende er klassens største. Men bak rattet er det unike mer knyttet til det du kan føle og høre, enn det du kan se.
Setene er særdeles behagelige. Fem meter motorvogn med 454 liter bagasjerom har naturligvis nok av plass, men komforten er ikke selvsagt. Selv i den enkleste modellen kan setene reguleres i 12 ulike retninger og vinkler, de har forøvrig både oppvarming og avkjøling.
Støymessig kommer den også godt ut. Lexus har strukket seg etter nivået på flaggskipet LS. Små forandringer på plassering av speil og viskere har bidratt til å redusere støyen, i tillegg til at bruken av støydempende materialer økt.
Vi testet bilen på spanske veier med ganske så ulik asfaltkvalitet, og på ny asfalt var støyen helt minimal – også i høye hastigheter.
Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min nå?
Litt verre er det med lyden den lager selv, når den bakser seg opp i fart.
ES 300h gjør 0 til 100 km/t på litt under ni sekunder, men det er synd å si det føles uanstrengt. Med tung høyrefot er det mer støy og turtall enn kvikk respons. Vel oppe i fart er den derimot svært behagelig, presis og god på veien.
Bensinmotoren har 178 hk/221 nm, elmotoren 120 hk/202 nm, med en samlet systemeffekt på 218 hk.
Men det skal sies:
Få kjøper Lexus for å vinne et rally. Det er komforten som seirer.
Når ES omsider kommer med første generasjon ES F SPORT, så er det design og mulighet for et kjøremodus hvor den stives opp et par hakk som forsvarer navnet, ikke motorytelsen.
Les også: Slik er bilprodusentenes elbilplaner
Klassevinner
Avslutningsvis:
ES 300h kom ut med fem stjerner og som klassevinner i sikkerhetstestene hos EuroNCAP i høst, både blant de store familiebilene og blant de hybrid/elektriske modellene.
Bensinforbruket er på 0,44 liter på mila, mens WLTP-testene omregnet til NEDC 2.0 antyder CO2-utslipp på 100 g/km på innstegsmodellen og 106 g/km på F SPORT.
Lexus ES 300h starter på 538.100 kroner.