Volkswagens finansdirektør om diesel-skandalen:
Jukset kostet 55 milliarder for VW i 2018
Volkswagen-konsernet bruker fortsatt astronomiske summer på å rydde opp etter dieselskandalen som startet høsten 2015.
Den tyske finansavisen Börsen-Zeitung refererer til VW-konsernets finansdirektør Frank Witter, og skriver at oppryddingsarbeidet vil koste konsernet 5,5 milliarder euro bare i 2018.
Altså tilsvarende nærmere 55 milliarder norske kroner.
For 2019 anslår Witter utgiftene til å bli på rundt 20 milliarder, og i 2020 cirka 10 milliarder. Svimlende summer i det allerede voldsomme sluket av bøter og erstatningssaker i etterkant av skandalen.
Beregninger tilsier at VW-konsernet har brukt totalt rundt 270 milliarder kroner på å dempe skadeomfanget og bygge opp troverdigheten etter at det høsten 2015 ble avslørt at det var installert ulovlig programvare i flere av dieselbilene for å manipulere utslippstestene.
Les også: NAF mener kundene burde fått mer info og bedre hjelp
Forskjell fra USA
Amerikanske VW-eiere har fått erstatning, mens europeiske kunder bare har fått tilbud om gratis oppgradering av sine biler.
Rettsgrunnlaget i USA og Europa forklarer denne forskjellen.
Men nye regler for gruppesøksmål i Tyskland, innført fra 1. november, gjør at blant annet bilforbrukerorganisasjonen ADAC ser på muligheten for å forfølge saken ytterligere.
Les også: Oljefondet i gigantsøksmål mot VW
Følges nøye
Utviklingen følges naturligvis nøye av NAF her hjemme. NAF vært sterkt kritiske til oppfølgingen fra Volkswagen-konsernet i etterkant av jukset.
Rundt 11 millioner biler ble rammet, 165.000 av dem i Norge.
NAF har mottatt rundt 1000 henvendelser fra medlemmer i etterkant av skandalen. Det er et rekordhøyt antall i en konkret sak.
Les også: «Vi må slutte å demonisere all dieselteknologi»