Klarte ikke 150.000-grensen:
Kraftig nedgang i bilsalget i 2018
Bilsalget falt kraftig i 2018. Det ble registrert 147.929 nye personbiler, en nedgang på 6,8 prosent fra 2017. Tallet er like fullt det sjette høyeste tallet noensinne.
Det viser statistikken over bilsalget som Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) presenterte onsdag.
– Hva preget bilåret 2018? Først og fremst forandring. Dernest den store mengden nye elbiler, sier Øyvind Solberg Thorsen, adm. direktør i OFV.
34,2 prosent av alle nye og bruktimporterte biler var elbiler, og det gjennomsnittlige CO2-utslippet blant nybilene var på 71 gram/km i 2018, ned fra 82 g/km i 2017.
Les også: Dette er årets beste bilkjøp
Et trendbrudd
– Siden 2009 har bilsalget holdt seg jevnt høyt. 2018 markerer et brudd med trenden for de siste 10 årene, sier Solberg Thorsen som venter at nedgangen vil fortsette i 2019.
Han holder opp tre hovedforklaringer på fallet:
– Det var en vanskelig leveringssituasjon i januar og februar, etter at vi hadde ekstraordinært høye registreringstall i desember 2017. Så fikk vi en topp i juni på grunn av ny avgift på ladehybrider fra 1. juli og påfølgende fall i juli og utover. Til sist ble WLTP innført fra 1. september, som innebar en vanskelig situasjonen for en del av merkene.
– Men to tredjedeler av de bilene som ble solgt i 2018 var av en annen teknologi enn det vi trenger dersom vi skal nå 2025-målet om at det da bare skal selges nullutslippsbiler, sier han.
Les også: Slik er bilprodusentenes elbilplaner
VW på topp
Elbilandelen innen nybilregistreringene gikk opp til 31,2 prosent fra 20,8 prosent, mens bensin- og dieselandelen under 40 prosent, til 39,7 prosent
Volkswagen er stadig på topp som Norges nest solgte bilmerke med 13,6 prosents markedsandel (20.071 nyregistreringer) foran Toyota og Nissan.
De 10 største merkene hadde en andel på 71,2 prosent.
Nissan bykser fra 10. til 3. plass over de mest solgte modellene, takket være Nissan Leaf som var årets mest solgte bilmodell. Leaf’en stod for 8,3 prosent mot 6,7 prosent for VW Golf.
Ingen ikke-elektrifiserte modeller var blant topp 10, mens Skoda Octavia var mestselgende dieselbil på 11. plass.
– Det er første gang på 10 år at ikke VW Golf, med alle sine drivlinjer, er den mest solgte modellen, sier Solberg Thorsen.
Les også: Tesla Model X eller Jaguar I-PACE – hvem er best?
Økt bruktimport
Antall modellvarianter gikk ned fra over 4000 til nær 3000 modeller som følge av den nye testsyklusen WLTP ble innført i høst.
Det var 21.393 bruktimporterte biler i 2018.
– Bruktimporten har økt, og vi forventer at den øker ytterligere – særlig på elbiler. Det har blitt en mye større innslag av ny teknologi innen bruktimporten, sier Solberg Thorsen.