Stor pågang og mange klagesaker:
Lang ventetid på bruktbilklager
Nå tar det nesten fire måneder før Forbrukerrådet begynner saksbehandlingen i klagesaker. Ventetiden er mye lenger enn normalt.
Bruktbil er på klagetoppen i Forbrukerrådet. Hver fjerde meklingssak i Forbrukerrådet er på grunn av bruktbilkjøp.
Men nå må uheldige bruktbilkunder vente ekstra lenge på å få hjelp.
– Forbrukerrådet har i en periode dessverre lengre saksbehandlingstid enn normalt, skriver Forbrukerrådet i et brev til forbrukere som sender skriftlig klage.
Først 12-15 uker etter at klagen er sendt vil en saksbehandler starte saksbehandlingen.
– Vi synes det er leit. Ofte handler bruktbilkjøp om store kostnader, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
Les også: Bruktbilkjøpere vinner sakene, men taper pengene
Tidligere har man startet saksbehandlingen under én måned etter at klagesakene kom inn. Nå må man vente tre-fire ganger lenger.
– Dessverre sliter vi med etterslep på grunn av sterk økning i antall saker. Men vi skal få bukt med køen i løpet av året. Målet vårt er 90 dagers meklingstid innen juli, sier Iversen.
Forbrukerrådet fikk i 2018 9000 skriftlige klagesaker. 2200 av dem gjaldt bruktbil, en økning på 150 saker fra i fjor – da Forbrukerrådet varslet økt fokus på bruktbilproblemer for å få ned klagetallene.
Tesla er blant selskapene Forbrukerrådet får flest henvendelser om.
Årsaken er for dårlig verkstedkapasitet.
Les også: Skjerper servicen før Model 3-rush
Veien videre
Dersom Forbrukerrådet ikke klarer å løse konflikten mellom bruktbilselger og bruktbilkjøper, kan bruktbilkjøperen klage videre til Forbrukerklageutvalget.
Der tar det ytterligere rundt tre måneder før klagen er ferdigbehandlet, fremgår det av siste årsrapport fra Forbrukerklageutvalget.