TIL ETTERFØLGELSE: På 19 av veiprosjektene som nå bompengefinansieres er innbetalingene foran skjema, slik at bommene kan fjernes tidligere enn planlagt. Foto: Espen Røst

Sjekk Motors store oversikt:

På disse 19 veiene forsvinner bommene før planen

På 19 bompengeprosjekter forsvinner bomstasjonene tidligere enn planlagt. På tre bompengeprosjekter blir bommene stående i flere år ekstra. Sjekk Motors store, ferske oversikt.

Publisert Sist oppdatert

Motor har undersøkt når bompengeinnkrevingen stanser i de 51 bompengeanleggene i Norge hvor det var innkreving i januar 2018.

I 29 bompengeanlegg går innkrevingen som planlagt, og det er ingen endringer i nedbetalingstiden.

Blant disse er de store bypakkene i Bergen, Trondheim, Bodø og Oslo, samt på E6 mellom Trondheim og Stjørdal.

Les også: I år betaler vi 13 milliarder i bompenger

Men i hele 19 bompengeprosjekter stanser innkrevingen tidligere enn planlagt.

Allerede 31. mars stenger det som kalles «verdens minste bomring» rundt Namsos. Bomringen stenger tre år før tiden etter at det for et par år siden ble satt i gang en «sluttspurt» med innkreving også på kveldene og i helgene, og ikke bare på dagtid.

Neste år stanser innkrevingen på Svinesund, hele fem år før tiden. Det skjer blant annet fordi bompengeprosjektet har hatt rekordlav rente på byggelånet.

Forkorter med elbilbetaling

I 2025, fem år før tiden, stanser bompengeinnkrevingen på Ryaforbindelsen i Tromsø. Men det kan også bli enda tidligere, dersom lokalpolitikerne bestemmer at også elbilene skal betale.

Avgjørelsen kommer i mars.

I Atlanterhavstunnelen er nedbetalingstiden forkortet delvis fordi elbilene nå må betale.

Jondalstunnelen på Vestlandet blir også nedbetalt flere år før tiden. Men det kunne vært enda tidligere – allerede i 2020 – dersom ikke politikerne i fjor vedtok å redusere takstene fremfor å ha kortere nedbetalingstid.

Les også: Men i år åpner det også nye bommer

Størst sprekk i Gudbrandsdalen

I tre bompengeprosjekter blir beregnet nedbetalingstid forlenget.

Størst er sprekken på E6 i Gudbrandsdalen, hvor Statens vegvesen har bommet helt i sine anslag. Det ligger an til at innkrevingstiden forlenges med hele fem år, og at takstene i tillegg skrus opp med 20 prosent.

På disse bompengeprosjektene forsvinner bomstasjonene trolig før tiden:

Veistrekning

Planlagt nedbetalt

Forventet nedbetalt

Namdalsprosjektet, Namsos

2022

2019

Listerpakken

2021

2020

E6 Svinesund

2025

2020

Fv 48 Årsnes ferjekai og Løfallstrand-Årsnes

2025

2020

E6/E18 Østfoldpakka

2021/ 2029/ 2031

2021

Fv 17, Tverlandet-Godøystraumen, Bodø

2024

2022

Vossapakko

2025

2022

Fv 255, Jørstad-  Segelstad Bru, Lillehammer

2024

2023

Atlanterhavstunnelen, Møre og Romsdal

2027

2023

Fv 107 Jondalstunnelen

2027

2023/ 2024

E136 Tresfjordbrua/ Vågstrandtunnelen, Møre og Romsdal

2030

2024

E6 Øyer-Tretten, Gudbrandsdalen

2027

2024/ 2025

E134 Stordalstunnelen, Hordaland

2029

2025

Fv 858 Ryaforbindelsen, Tromsø

2030

2025

E16 Fønhus-Bagn, Valdres

2029

2025

Fv 47 T-forbindelsen, Haugalandet

2028

2025

Rv 7 Sokna-Ørgenvika, Buskerud

2029

2026

E6 Gardermoen-Kolomoen, Stange

2030

2028

Kvammapakken, Hordaland

2030

2029

  

På disse bompengeprosjektene blir bomstasjonene trolig stående lenger enn lovet: 

Veistrekning

Planlagt nedbetalt

Forventet nedbetalt

Fv 544 Halsnøysambandet

2023

2025

Hardangerbrua

2028

2030

E6 Frya-Sjoa, Gudbrandsdalen

2031

2036

Kilder: Vegdirektoratet, samt lokalavisene Åndalsnes Avis, Hardanger Folkeblad, Moss Dagblad, Tidens Krav, Namdalsavisa, Romerikes Blad, Nordlys, Grannar, Avisa Nordland, Fædrelandsvennen, Hordaland og Hallingdølen.

Les også: Motors test av Audi e-tron