Sjekk Motors store oversikt:
På disse 19 veiene forsvinner bommene før planen
På 19 bompengeprosjekter forsvinner bomstasjonene tidligere enn planlagt. På tre bompengeprosjekter blir bommene stående i flere år ekstra. Sjekk Motors store, ferske oversikt.
Motor har undersøkt når bompengeinnkrevingen stanser i de 51 bompengeanleggene i Norge hvor det var innkreving i januar 2018.
I 29 bompengeanlegg går innkrevingen som planlagt, og det er ingen endringer i nedbetalingstiden.
Blant disse er de store bypakkene i Bergen, Trondheim, Bodø og Oslo, samt på E6 mellom Trondheim og Stjørdal.
Les også: I år betaler vi 13 milliarder i bompenger
Men i hele 19 bompengeprosjekter stanser innkrevingen tidligere enn planlagt.
Allerede 31. mars stenger det som kalles «verdens minste bomring» rundt Namsos. Bomringen stenger tre år før tiden etter at det for et par år siden ble satt i gang en «sluttspurt» med innkreving også på kveldene og i helgene, og ikke bare på dagtid.
Neste år stanser innkrevingen på Svinesund, hele fem år før tiden. Det skjer blant annet fordi bompengeprosjektet har hatt rekordlav rente på byggelånet.
Forkorter med elbilbetaling
I 2025, fem år før tiden, stanser bompengeinnkrevingen på Ryaforbindelsen i Tromsø. Men det kan også bli enda tidligere, dersom lokalpolitikerne bestemmer at også elbilene skal betale.
Avgjørelsen kommer i mars.
I Atlanterhavstunnelen er nedbetalingstiden forkortet delvis fordi elbilene nå må betale.
Jondalstunnelen på Vestlandet blir også nedbetalt flere år før tiden. Men det kunne vært enda tidligere – allerede i 2020 – dersom ikke politikerne i fjor vedtok å redusere takstene fremfor å ha kortere nedbetalingstid.
Les også: Men i år åpner det også nye bommer
Størst sprekk i Gudbrandsdalen
I tre bompengeprosjekter blir beregnet nedbetalingstid forlenget.
Størst er sprekken på E6 i Gudbrandsdalen, hvor Statens vegvesen har bommet helt i sine anslag. Det ligger an til at innkrevingstiden forlenges med hele fem år, og at takstene i tillegg skrus opp med 20 prosent.
På disse bompengeprosjektene forsvinner bomstasjonene trolig før tiden:
Veistrekning
Planlagt nedbetalt
Forventet nedbetalt
Namdalsprosjektet, Namsos
2022
2019
Listerpakken
2021
2020
E6 Svinesund
2025
2020
Fv 48 Årsnes ferjekai og Løfallstrand-Årsnes
2025
2020
E6/E18 Østfoldpakka
2021/ 2029/ 2031
2021
Fv 17, Tverlandet-Godøystraumen, Bodø
2024
2022
Vossapakko
2025
2022
Fv 255, Jørstad- Segelstad Bru, Lillehammer
2024
2023
Atlanterhavstunnelen, Møre og Romsdal
2027
2023
Fv 107 Jondalstunnelen
2027
2023/ 2024
E136 Tresfjordbrua/ Vågstrandtunnelen, Møre og Romsdal
2030
2024
E6 Øyer-Tretten, Gudbrandsdalen
2027
2024/ 2025
E134 Stordalstunnelen, Hordaland
2029
2025
Fv 858 Ryaforbindelsen, Tromsø
2030
2025
E16 Fønhus-Bagn, Valdres
2029
2025
Fv 47 T-forbindelsen, Haugalandet
2028
2025
Rv 7 Sokna-Ørgenvika, Buskerud
2029
2026
E6 Gardermoen-Kolomoen, Stange
2030
2028
Kvammapakken, Hordaland
2030
2029
På disse bompengeprosjektene blir bomstasjonene trolig stående lenger enn lovet:
Veistrekning
Planlagt nedbetalt
Forventet nedbetalt
Fv 544 Halsnøysambandet
2023
2025
Hardangerbrua
2028
2030
E6 Frya-Sjoa, Gudbrandsdalen
2031
2036
Kilder: Vegdirektoratet, samt lokalavisene Åndalsnes Avis, Hardanger Folkeblad, Moss Dagblad, Tidens Krav, Namdalsavisa, Romerikes Blad, Nordlys, Grannar, Avisa Nordland, Fædrelandsvennen, Hordaland og Hallingdølen.
Les også: Motors test av Audi e-tron