Nye Euro NCAP-tester:
Toppscore for Model X i krasjtest
Åtte av 12 bilmodeller i Euro NCAPs nest siste test for året fikk fem stjerner og toppscore, med Tesla-SUV’en Model X som den aller beste.
DETTE ER SAKEN: Euro NCAP har siden 1997 gjort uavhengige sikkerhetstester av nye biler, og regnes som den europeiske bilindustriens ledende testorganisasjon.
Tesla Model X, Porsche Taycan, Audi Q7, Renault Captur, Subaru Forester, Skoda Octavia, Ford Kuga og Ford Mondeo fikk alle fem stjerner.
Peugeot 2008 ble testet i to utgaver, modellen med ordinær sikkerhetsløsning fikk fire stjerner, mens den med såkalt Safety Plus-tilvalg fikk fem stjerner.
Søstermodellene VW Sharan og Seat Alhambra fikk begge fire stjerner, mens en facelift-utgave Jeep Renegade bare fikk tre.
Euro NCAP-testene er delt i fire kategorier: Sikkerhet for voksne, sikkerhet for barn, fotgjengere og sikkerhetsutstyr. Bilene får poeng på en skala til 100 prosent i de fire kategoriene.
Les også: Her er alle Motors biltester
Oppsiktsvekkende
Model X hadde samme score i de fire disiplinene som Tesla Model 3, men har oppsiktsvekkende tall utfra flere forhold:
-
Den har høyeste sammenlagtscore i Euro NCAPs inneværende testprotokoll (2018-19) i sin modellklasse, «large off-road» (store SUV’er).
-
Den fikk – som Model 3 – høyeste score på førerstøttesystemer under gjeldende testprotokoll. I følge Tesla var det første gang en bil med deres nyeste selvkjøringsteknologi deltok i en test hos en frittstående testorganisasjon som Euro NCAP.
-
Den fikk 98 prosent (av maks 100) i kategorien sikkerhet for voksne.
«Det gjør bilen til en sterk utfordrer i kampen om å bli klassevinner», skriver Euro NCAP i en pressemelding.
Model X er den første og hittil eneste SUV’en som har fått fem stjerner i alle hoved- og underkategorier i den amerikanske NHTSA-testen.
Les også: Hevder Model Y kommer allerede i vår
«Godt gjort»
– Det er godt gjort av Tesla og de andre produsentene som får fem stjerner, ikke bare å levere klasseledende prestasjoner i selve testene, men også gjøre gode sikkerhetssystemer tilgjengelig og standardisert over hele det europeiske markedet, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP.
– I tillegg er det godt å se at produsenter som Ford og Volkswagen gjør AEB (automatisert nødbrems som bruker kombinasjoner av radar, kamera og lidar-teknologi, red. anm.) til standard og sørger for oppdaterte sikkerhetsløsninger også på eldre modeller, sier han.
Samtidig brukte han anledningen til å kritisere Jeep:
– Det er synd ikke alle følger dette eksempelet, men heller velger å prioritere utseende framfor substans. Det fører til at Jeep ender nederst blant bilene vi har testet i år. Den gode nyheten er at kundene har flere valg enn noen gang når det kommer til å finne et trygt alternativ, sier van Ratingen.