FOLKEVOGNA: Omlag hver niende nye bil i 2019 har vært en Tesla Model 3. Foto: Tomm W. Christiansen

Motor kårer bilen som gir deg mest for pengene:

Tesla Model 3 er «Årets beste bilkjøp»

I en blanding av fornuft og følelser gir «Årets beste bilkjøp» nesten seg selv: Norske avgiftsregler serverer elbilene et suverent utgangspunkt. Og Tesla leverer elbiler med en infrastruktur konkurrentene ennå ikke er i nærheten av. Derfor er Tesla Model 3 «Årets beste bilkjøp».

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Motor har plukket ut 10 finalister blant årets beste biler, beregnet kostnadene ved kjøp og normalt bilhold, tatt hensyn til bilens score i våre tester, og kåret «Årets beste bílkjøp».

På mange måter råder en unntakstilstand blant norske bilkjøpere.

De økonomiske aspektene ved en elbil har i stor grad overskygget de tradisjonelle kravene folk flest har hatt til en bil.

Selvfølgelig finnes det mange og gode grunner til å velge seg en bil som ikke er elektrisk. Men de begynner å bli færre når stadig flere bilprodusenter lanserer bilmodeller som innfrir de premissene vi gjerne legger vekt på i bilvalget.

Vi står ved starten av en bølge som gir oss elbiler i alle prisklasser og med stadig bedre egenskaper. Med flere modeller følger bedre infrastruktur, og langsomt fjernes de barrierene som hittil har gjort elbiler til noe for de spesielt interesserte.

Eller økonomisk bevisste.

Les også: «Elbiler? Det finnes ingen etterspørsel!»

Hver niende er Model 3

Gitt denne utviklingen og de økonomiske fordelene er det derfor ganske opplagt for juryen i «Årets beste bilkjøp» at en elbil skal vinne vår kåring.

Og blant de nye elbilene har ingen imponert oss mer enn Tesla Model 3, når vi tar prisen i betraktning.

– Det er veldig hyggelig å vinne en slik kåring, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge.

Etter årets 10 første måneder hadde de levert ut 13.980 eksemplarer av denne modellen siden lanseringen i mars. Mer enn hver niende nye bil i 2019 er en Model 3.

Hvorfor?

– Rekkevidde, praktiske egenskaper og sikkerhet – til den prislappen. Det er en ganske uovertruffen kombinasjon, om vi får si det selv, sier Sandvold Roland.

Og det får han, naturlig nok, når vi først spør hva han tror.

Les også: Her er alle Motors biltester

GLADE: Nora Wisløff Egenæs og Even Sandvold Roland i Tesla Norge med hovedrolleinnehaveren – og synlig bevis på seier i vår kåring «Årets beste bilkjøp».

Finalefeltet

Samtidig er det opplagt at en elbil ikke passer for alle. Blant de 10 finalistene er derfor et bredt utvalg biler: Trekksterke hybrider, praktiske ladehybrider, effektive dieselvogner, elegante bensinmodeller – og fire elbiler, som løftes ytterligere opp på kåringer som vår gjennom avgiftsfritak etter budsjettvedtakene i Stortinget.

Finalefeltet består, bortsett fra Tesla Model 3, av følgende biler:

Audi e-tron, Kia e-Soul, Toyota Corolla, Mercedes EQC, Skoda Octavia, Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4, Volkswagen Passat GTE og Volvo V60.

I nyeste nummer av Motor, som kommer til alle NAF-medlemmer i disse dager, er bilene omtalt i detalj, i tillegg til at du finner regnestykkene og premissene for beregningen av kostnadene. Senere i desember presenteres disse også her på motor.no.

Les også: Disse elbilene gleder vi oss mest til i 2020

Nordmenn flest

Men noen flere ord om vinneren allerede nå:

Tesla Model 3 er tidenes folkevogn for oss nordmenn, med over 5000 flere solgte eksemplarer enn nummer to på registreringsstatistikken.

Ja, et par av de sterkeste konkurrentene er enten utgående modeller eller biler som har vært så lenge på salgstoppen at avløsning bare er naturlig.

Men først og fremst vinner Model 3 fordi den i øyeblikket er uslåelig i de klassiske elbiløvelsene rekkevidde og ladeegenskaper. Pluss på teknologi, kjøreegenskaper og masse krefter.

Alt dette har naturligvis sin pris. Og det er her Tesla virkelig presser konkurrentene av veien. Ingen tilbyr like mye elbil for pengene som Tesla.

Det har nordmenn flest skjønt.

Men som nordmenn flest, har også Model 3 sine opplagte svakheter. Generelt er detaljkvaliteten for dårlig. Og når tingene skal fikses, har kundene opplevd en ventetid på reparasjoner og service som viser at Tesla ikke er rustet for pågangen.

I Motor har vi skrevet mange artikler om svakhetene i serviceleddet – ofte etter tips fra lesere og NAF-medlemmer. Men det skal sies: Slike tips er sjeldnere enn før.

Les også: Mister en halv milliard på elbil-bonanza

EKSPERTER: Juryen i kåringen av «Årets beste bilkjøp» har bestått av – fra venstre – Øivind A. Monn-Iversen (journalist med hovedansvar for bil og tester i Motor), Anette Berve (rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF), Tommy Wahlström (redaksjonssjef i det svenske magasinet Vi Bilägare og jurymedlem i «Car of the Year»), Tom Andre Nilsen (teknisk konsulent i NAF) og Audun Bergerud (teknisk konsulent i NAF).

Slår VW?

– Det har vært et mål helt fra starten av Model 3-lanseringen at vi skulle få til en mest mulig effektiv utrulling. Serviceutfordringene oppdaget vi lenge før Model 3, og de kom kanskje fordi vi ikke var forberedt på hvilken suksess Model S og Model X skulle bli i Norge, sier Even Sandvold Roland.

– Nå får man service på en ukes tid, de fleste steder i landet, samtidig som vi stadig åpner nye servicelokasjoner. Haugesund kommer i første kvartal 2020, og Molde i løpet av første halvår, supplerer kollega Nora Wisløff Egenæs.

Parallelt med at et rimelig dimensjonert serviceapparat er stablet på beina, er mellom 17.000 og 18.000 biler sendt ut på veien.

Pr 1. november hadde Tesla flere nybilregistreringer i 2019 enn Volkswagen – som har toppet denne lista suverent hvert eneste år siden 2010.