FORVENTNINGER: Seat-direktør Ole Kristian Ågotnes foran nye elektriske Mii.
Seat-interessen tok av etter leasing-stunt:
Nærmer seg et salg å snakke om
Med spanske aner og en litt kronglete oppvekst, er satsingen fra Seat mer fargerik og uredd enn vi er vant til fra Volkswagen-konsernet. I 2020 kan de omsider få et salg å snakke om.
DETTE ER SAKEN: Seat har allerede fått noen versjoner av lille elektriske Mii ut på veiene, takket være spenstige leietilbud. Men det er el-Born alle snakker om.
Seats kommende elektriske stolthet har et navn som er ganske beskrivende for merkets tilstand: El-born.
Etter noen famlende år, kommer det trolig en forløsning for merket det kommende året.
De første signalene kom med lille helelektriske Mii, eller mer bestemt Seats tilbud om å lease bilen til snaue 2000 kroner i måneden. Det tok under to dager før tjenesten var utsolgt.
Da Seat hadde skaffet nok biler til å gjenta tilbudet noen uker senere, gikk det sju minutter før det samme skjedde.… Selv om prisen hadde steget.
Seat-direktør Ole Kristian Ågotnes legger ikke skjul på at de gjerne vil være litt annerledes.
– Hvis vi kan skille oss ut litt, så er det bare bra, sier han.
Ikke dermed sagt at de har lyktes så langt. I øyeblikket er det registrert 414 Seat i Norge. Det gir en 26. plass på statistikken, mellom de to langt mindre folkelige merkene Porsche og Land Rover.
Men interessen rundt leasingtilbudet på Mii, åpnet manges øyne for Seat. For å lease en Mii, måtte man inn på nettet. Og det er på nettet Seat stort sett befinner seg, med mindre man har rimelig reiseavstand til et såkalt showroom i landets tre største byer.
– Vi ser på besøkstallene på nettet at interessen har økt kraftig, sier Ågotnes.
Og går det som han tror og håper, så er dette bare starten. For el-Born er en bil som virkelig kan sette fart på salget. Objektivt sett, er dette nærmest samme bil som Volkswagen ID.3. Subjektivt sett, er den stiligere.
– Grunnlaget er likt, med den samme plattformen og samme kvaliteten. Men med Seats særpreg, sier Ågotnes.