HELT NY: Peugeot e2008 kommer til Norge på nyåret, og blir merkets viktigste modell i Norge i 2020. Prisene er nå klare.
Her er prisen på Peugeot e2008:
Denne el-SUV'en blir billigere enn VW ID.3
MARSEILLE (Motor): Merket med løven i grillen går i strupen på den kommende storselgeren fra Volkswagen. Prisen er lavere. Men det samme er også rekkevidden og effekten.
DETTE ER SAKEN: Den lille elektriske SUV’en 2008 blir Peugeots viktigste bil på det norske markedet i 2020.
Storkonsernene PSA (Peugeot, Citroën, Opel og DS) og VAG (VW, Seat, Skoda og Audi) ruller ut en drøss med elektrifiserte biler i 2020.
De helelektriske er mest interessante for nordmenn flest.
Og spesielt viktig for PSA, som – i motsetning til VAG med e-up! og e-Golf – ikke har hatt noe konkurransedyktig å tilby elbilsugne nordmenn.
Opel Ampera-e har riktig nok blitt innlemmet i konsernet, men den gamle pionéren har nok hatt en litt for trist historie og litt for mange forvirrende prislapper til å bli en reell konkurrent til det nye og friske.
Men nå kommer altså elektrifiserte utgaver av både Peugeot 208 og Opel Corsa, samt ferske DS E-Tense. e2008 blir viktigst.
Her er prisene (uten frakt og omkostninger på fra 7900 kroner). Alle versjoner har samme batteri på 50 kWt, rekkevidde på 320 km og effekt på 136 hester:
Active: 286.600 kroner.
Allure: 298.600 kroner.
GT Line: 313.600 kroner.
GT: 333.600 kroner.
Toppmodellen har blant annet helskinn, 18-toms aluminiumsfelger, adaptiv cruisekontroll og aktiv filholder og blindsonevarsling.
Til sammenlikning er godt utstyrte Volkswagen ID.3 1ST varslet med en pris på i underkant av 330.000 kroner. Denne versjonen kan best sammenliknes med e-2008 GT Line, som er drøye 10.000 kroner rimeligere, og som blant annet har sportsseter i delskinn, full LED-lys, fjernlysassistent og sortlakkert tak.
ID.3 får 204 hester og rekkevidde på 420 kilometer. Den er altså både en del dyrere og mer langtrekkende.
Men også litt mindre, hvis vi regner bagasjerom. E-2008 får volum på 434 liter, ID.3 har cirka 380 liter. Uten at vi har de endelige målene, er det all grunn til å tro at ID.3 er overlegen på coupéplass, ettersom dette er en rendyrket elbil.
Det siste gjør også at ID.3 kommer med bakhjulsdrift. 2008 er, som sine søsken med bensin eller diesel, naturligvis forhjulsdrevet.
Batterikapasiteten er på henholdsvis 50 kWt (e2008) og 58 kWt (ID.3), og begge skal klare å lade opp til 80 prosent i løpet av en halvtime på en 100 kW hurtiglader.
ID.3 kommer som kjent også etter hvert med ytterligere to batterier på 45 kWt (330 km. rekkevidde) og 77 kWt (550 km. rekkevidde)
Motor prøvekjører nye 2008-e i Marseille i disse dager. Torsdag kan du lese mer om dette på motor.no.