SENGEPLASSENE BEGRENSER: Thor Kristian Nordhagen, daglig leder i Tekno Maskin selger bobiler. Nesten alle har fire eller fem seter, men er likevel ikke registrert for flere enn det er soveplasser til. Foto: Tekno Maskin
Mange drar på bobilferie:
Kan bli dyrt hvis du bryter denne regelen
Sengeplasser, ikke antall setebelter, avgjør hvor mange passasjerer du kan ha med deg i bobilen. Det kan koste deg dyrt å kjøre med flere enn bobilen er registrert for.
Kanskje er du ny på bobil-markedet og stusser. I vognkortet står det at bobilen er registrert for bare tre personer, mens det er sitteplasser – med setebelter – til fire.
– Det skyldes det norske avgiftssystemet, forklarer overingeniør Afshin Khodabandeh i Statens vegvesen og viser til forskrift om engangsavgift på motorkjøretøy.
– Campingbiler er i en annen og lavere avgiftsklasse enn vanlige personbiler. For å kunne defineres som bobil eller campingbil, stilles det noen klare betingelser. Blant annet må ikke antall registrerte sitteplasser overstige liggeplasser.
– Betyr det at man kjører ulovlig hvis man har med seg flere passasjer enn det bilen er registrert for?
– Ja, det gjør det, bekrefter Thor Kristian Nordhagen, daglig leder i Tekno Maskin, en av de store aktørene på bobilmarkedet.
– Stort sett alle bobiler vi selger er utstyrt med fire eller fem seter med setebelter. Bilen kan likevel aldri bli registrert for flere enn det er sengeplasser til, forklarer han.
I så fall må bilen registreres som en vanlig personbil, og da blir avgiften en helt annen.
– Men hvorfor er det flere seter i bilen enn det den er registrert for?
– Det skyldes at dette er en norsk særavgift. Reglene i Europa der de fleste bobilene blir produsert, er helt annerledes.
Grunnen til at engangsavgiften på bobiler er lavere enn på personbiler, er at bobilen er en typisk feriebil.
Men derfor skal den heller ikke kunne erstatte en vanlig personbil i det daglige. Og det gjør at det er en begrensning på antall personer den er registrert for.
– Blir du tatt i kontroll med flere passasjerer enn bobilen er registrert for, blir du rapportert til Skatteetaten. De vil de gjøre en vurdering ut fra hver enkelt situasjon, men du kan bli avkrevd en tilleggsavgift på flere hundre tusen kroner, anslår Afshin Khodabandeh.