ELEKTRISK FAMILIEFRAKTER: Mercedes EQV er en batteridrevet variant av Mercedes V-klasse, og kommer som seks- sju- eller åtteseter og med rekkevidde på rundt 40 mil. Foto: Daimler
Mercedes EQV kommer i 2021 – ID.Buzz i 2022:
Nye busstider følger strømmen
Snart kommer alternativene for deg som vil ha med storfamilien ut i det utslippsfri. I Mercedes EQV kan inntil åtte personer kjøre komfortabelt – og nærmere 40 mil på en lading.
DETTE ER SAKEN: Mange snertne elbiler er på vei, men folk med stort plassbehov har foreløpig ikke vært prioritet. Men nå kommer det noen svært praktiske modeller.
Mercedes ligger først i løypa på levering med sin elektriske variant av store V-klasse, mens Volkswagen ligger foran på teknologi med sin ID.Buzz, laget på en helt ny plattformen utviklet for helelektriske biler.
Mercedes EQC – altså en elektrisk bil basert på C-klasse, det er ikke enkelt å ha kontroll på alle bokstavene – kommer på norske skilter allerede nå i høst. Det er en elegant og luksuriøs SUV med firehjulsdrift, men ikke imponerende romslig.
Der EQC er best for fire uten altfor mye bagasje, har EQV plass til hele åtte – pluss bagasje. Du får den også som seks- og sjuseter, selvsagt med enda mer bagasjeplass.
Men uansett kun med forhjulsdrift.
Et batteri på 90 kWt er lagt under gulvet, antall hestekrefter er 204, og rekkevidden er ifølge Mercedes på 40 mil. Men dette tallet er ennå ikke offisielt. Det er naturligvis heller ikke prisen eller tilgjengelighet på et så tidlig stadium. Lansering er først i 2021.
Men bilen blir presentert i mer eller mindre produksjonsklar form allerede på bilutstillingen i Frankfurt andre uken i september.
I følge Mercedes skal det ta «under en time» å lade EQV fra 10 til 80 prosent på en lader med 100 kW.
Mens EQV altså er en elektrifisert V-klasse, så er ID.Buzz konstruert for batterielektrisitet fra grunnen av.
ID.Buzz er vesentlig mindre enn EQV. 494 centimeter er 20 centimeter kortere enn den minste av de to versjonene du kan få av EQV. Men akselavstanden på 330 centimeter gir god plassutnyttelse og bra romslighet.
Bagasjevolumet er 660 til hele 4600 liter, avhengig av setekonfigurasjon.
Buzz får også firehjulsdrift, bedre ladekapasitet og anslagsvis 60 mils rekkevidde.
Med en ladeeffekt på 150 kW skal det ta rundt en halvtime å lade batteriet til 80 prosent. Samlet effekt blir på 369 hester, og med 0-100 km/t på rundt fem sekunder, kan vi kan vel allerede notere en verdensrekord for et serieprodusert kjøretøy med buss-status...