PRISVINNER: VW lanserer sin nye elbil ID.3 1ST med en startpris i Norge på under 330.000 kroner. Foto: Møller Mobility Group
Volkswagen letter på sløret:
Prissjokk på VWs nye elbil
Her er prisen som tok en hel bilverden på senga onsdag: VWs elbil ID.3 1ST kommer med en startpris på under 330.000 kroner.
DETTE ER SAKEN: VW forbereder utrulling av en helt ny generasjon biler, med elektrisk drivlinje.
Om litt under tre uker presenterer Volkswagen bilen som innleder en av de største satsningene i selskapets historie, når VAGs toppsjef Herbert Diess trekker duken av ID.3 1ST under bilutstillingen i Frankfurt.
Golf-erstatteren ID.3 er den første i en hel flåte helelektriske biler fra selskapet. 1ST står for «first edition», ettersom bilen introduseres i et førstevolum på 30.000 biler.
Den norske VW-importøren Harald A. Møller har nå stilt ut en ID.3 1ST til statisk visning på Aker Brygge i Oslo, og har samtidig gitt indikasjon om prisen:
– Under 330.000 kroner, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen i Norge.
Det betyr at bilen får en pris nesten identisk med den utgående e-Golf, som har en innstegspris på 326.000 kroner, pluss frakt og registrering som bringer prisen opp i 335.400. Men det skal sies at bilen nå «lempes ut» med rabatter i et spenn mellom 45.000 og 60.000 kroner.
Les også: Sjekk bilen som går fire mil når batteriet viser 0 prosent
420 km rekkevidde
VW lover en rekkevidde på 420 km, hvilket betyr at nye ID.3 går rett i strupen på kompaktklasse-konkurrenter som Nissan Leaf og Kia e-Soul. Begge er dyrere enn ID.3 1ST.
Leaf har kortere rekkevidde, mens e-Soul skal gå 30 km lengre på én lading.
VW har ikke gitt opplysninger om «first edition» kommer til spesialpris, men denne bilen med denne prislappen kommer altså i begrenset opplag.
VW-importør Møller har ikke opplyst hvor mange biler som kommer til Norge, men melder følgende om leveringene:
Produksjon av ID.3 1ST starter i november, med første utleveringer i midten av 2020. Alle som forhåndsbestiller ID.3 1ST vil få utlevert sin bil i 2020, og de får i tillegg ett års kostnadsfri lading ved offentlige ladestasjoner tilknyttet tjenesten We Charge (inntil 2000 kWt).
ID.3 1ST vil leveres med et batteri med 58 kWh nettokapasitet (62kWh brutto) og med en estimert rekkevidde på inntil 420 km målt etter den nye WLTP-testsyklusen.
– Det er forventet at det er denne varianten som blir volummodellen av ID.3, sier Edvardsen-Eibak i en pressemelding.
Les også: Slik blir VWs nye elektriske bestselger
Svært stolte
– Vi er svært stolte av å være et av de første markedene som får vise ID.3 1ST. Spesialmodellen ID.3 1ST vil være komplett utstyrt for det norske markedet med blant annet varmepumpe, adaptiv cruise-control, navigasjon, full-LED frontlys, 18 tommers lettmetallfelger og oppvarmet ratt, seter og frontrute, sier Edvardsen-Eibak i en pressemelding.
– Vi merker en enorm etterspørsel etter nye ID.3 1ST og er meget fornøyd med å ha fått tildelt en av de største andelene av bilene fra denne første ID-serien, heter det videre.
ID.3 kommer også med (minst) to andre utstyrsvarianter:
ID.3 Plus får i tillegg dynamiske LED-Matrix lys, 19 tommers lettmetallfelger, ryggekamera og et oppgradert interiør, mens ID.3 Max har panorama glasstak, 20 tommers lettmetallfelger, flere førerhjelpsystemer og et innovativt AR (augmented reality) head-up display.
Pris og batteristørrelse på disse er ikke kjent ennå.