Audi ryster elbilkonkurrenten med «billig-e-tron»
Presser prisen under 500.000
Du sparer fort et par hundre tusen kroner på en velutstyrt Audi e-tron hvis du er villig til å ofre snaue 10 mils rekkevidde og et par sekunder fra 0-100.
Økonomene i Volkswagen-konsernet har trolig like lange dager som brede smil for tiden.
Bare noen uker etter at Volkswagens første virkelig store elbillsatsing, ID.3, ble priset overraskende lavt, er det nå Audis tur til å ryste konkurrentene.
Ryktene om at Audi e-tron 50 – en litt mildere variant av mer etablerte 55 – ville bli en prisbombe, viser seg å stemme.
Les også: Motor har testet Audi e-tron 55
Startprisen på utstyrsversjonen «Launch Editon» er 499.000 kroner, inkludert frakt og levering i Oslo.
Denne modellen har blant annet adaptiv luftfjæring, varmeseter foran, navigasjon plus, LED hovedlys, elektrisk bakluke, virtual cockpit, parkeringssensor foran og bak, varmepumpe, ekstra oppvarming for kupé og batteri – og selvsagt firehjulsdrift.
Den kommer også i ytterligere to utstyrsversjoner, «Advanced Business» og «Advanced Sport», til henholdsvis 559.900 og 599.900 kroner.
Les også: Første test av Mercedes EQC
Spesielt verdt å merke seg her, er konkurrenten Mercedes EQC, som kommer på norske veier i disse dager.
EQC ble av mange motorjournalister omtalt som nærmest oppsiktsvekkende rimelig da den ble lansert i mai i år med en startpris på 613.000 kroner.
En EQC er litt mindre enn e-tron, og har en teoretisk rekkevidde på 8-10 mil mer.
e-tron 50 har en samlet effekt på 313 hester. I følge Audi blir modellen blant de raskeste i markedet på hurtiglading, forberedt for 120 kW hurtiglading med opptil 80 prosent batterikapasitet på 30 minutter.
Batteripakken på 71 kWt skal gi en rekkevidde på «godt over 300 kilometer» etter nyere og strengere krav. Endelig tall er ennå ikke klare.
Les også: Audi varsler 30 elbiler innen 2025
Til sammenlikning har e-tron 55 et batteri på 95 kWt, en rekkevidde på cirka 40 mil og 360 hester (408 i såkalt «boost mode»).
Pluss en pris som i utgangspunktet er rundt 150.000 kroner høyere enn for tilsvarende utstyrte versjoner av 50.
Tilsvarende tall for EQC er batteri på 80 kWt, rekkevidde på cirka 40 mil og 408 hester.
Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller, påpeker at en vanlig nordmann kjører rundt tre mil daglig.
- Audi investerer tungt i elektrifiseringen av den internasjonale bilparken og det slår særlig godt ut i det norske markedet. En stor premium-SUV med mye utstyr fra Audi til denne prisen, det vil jeg beskrive som nesten oppsiktsvekkende, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.
Les også: Elbil og bensinbil like dyre i 2022