Hva tenker dekkeksperten når han tester?
– Derfor kan dekkene være forskjellen på liv og død
Når Nils Svärd (36) tester dekk, har han den 68 år gamle moren sin som kjører Toyota Corolla i tankene. Hvilket dekk vil være tryggest for henne å kjøre?
– Det kan være mange dekk som er morsomme å kjøre, men som kan sladde for mye. Det er da jeg pleier å tenke på mamma. Hvilket dekk vil være best for henne når en elg kommer ut i veien?
– Det skal ikke være nødvendig å være rallysjåfør for å takle en kritisk situasjon på veien, og det er derfor dekk er så viktig. Dekk kan være forskjellen på liv og død, understreker Nils Svärd.
Han er motorjournalist og tester dekk for det svenske magasinet Vi Bilägare som Motor samarbeider med. Vi Bilägare har testet dekk siden slutten av 1980-tallet, og var de første i Sverige som begynte å teste dekk på en vitenskapelig og profesjonell måte. Inntil da hadde dekktester stort bestått i at man kjørte og bremset på litt ulikt føre.
Nå utføres dekktestene på egne baner med vanningssystemer, isdekke og med sirkler som gjør at man kan teste veigrep i svinger og simulere en krisesituasjon ved å presse dekkene til det ytterste.
Les også: Her er årets test av premiumdekk
– Det er med dekk som det er med sikkerhetsbeltet, mener Nils.
– Man kan kjøre rundt uten sikkerhetsbelte hele livet, og det kan gå bra. Men så oppstår det plutselig en situasjon som gjør at sikkerhetsbeltet er helt avgjørende for utgangen. Sånn er det også med dekk. Forskjellen er at gode dekk kan bidra til at ulykken ikke skjer.
Nils peker på at det er større forskjell på dekk enn man kanskje tror.
Det er ikke sikkert du merker det til vanlig, annet enn om vinteren når man kjenner forskjell på grep og bremsing.
Men det viktigste er hvordan dekket oppfører seg i en krisesituasjon.
Hvordan oppfører dekket seg når hastigheten er for høy, når panikken tar deg og du er i ferd med å miste veigrepet?
– Da trenger man et dekk med rolige reaksjoner, et dekk som stopper når man bremser og som hjelper sjåføren til å få kontroll over situasjonen, understreker han.
Billige dekk vil ofte reagere på en skrens med en større returskrens når du prøver å rette opp bilen. De kan slippe grepet tidlig på våt vei uten å gi noe forhåndsvarsel. Mens gode dekk vil hjelpe deg å styre gjennom skrensen, og de vil gi et varsel om at bilen er i ferd med å miste grepet.
Les også: …og her er test av billigere budsjettdekk
Velg trygghet
– Er det slik at kvaliteten på dekk alltid følger pris?
– Dessverre er det ikke så enkelt. Lavprisdekk produseres i lavprismarkeder som Kina og Tyrkia, men vi kan ikke lenger si at kinesiske dekk generelt er dårlige. Også lavprisdekkene blir bedre, og det finnes helt ok kinesiske dekk. Iblant gjør et billig dekk det bra i en test, andre ganger ikke. Men det er veldig vanskelig å vite hvilke lavprisdekk som har akseptable kjøreegenskaper, uten å lese dekktester.
– Det er dyrt å bytte dekk. Hva skal jeg tenke på hvis jeg ikke har råd til de beste dekkene?
– Jeg ville ha sjekket prisene på nettet og sett om jeg kunne få et dekk fra en kjent produsent til en god kampanjepris. Det kan være snakk om et eldre dekk som er på vei ut av markedet. Men da er du likevel trygg på at du ikke kjøper et farlig dekk.
Nils anbefaler også premiumprodusentenes rimeligere varemerker, som Fulda, Sava, Nordman og Gislaved.
– Disse dekkene presterer kanskje ikke like bra som de nyutviklede dekkene fra premiumprodusentene, men de har en grunnleggende trygghet som er til å stole på. Jeg ville heller kjøpt det enn et billigdekk. Kjøper du et lavprisdekk tar du en risiko, og du vet ikke hvordan dekket vil oppføre seg på veien.
Dette er også noe av grunnen til at dekktester er så viktig, mener Nils Svärd.
– Når man skal kjøpe bil får man prøvekjøre den. Kjøper du dekk vet du ikke nødvendigvis hva du betaler for. Derfor er det viktig for oss som forbrukerjournalister å gi råd om hva som passer for deg og ditt kjøremønster, og å advare mot dekk som ikke presterer bra.
Les også: Slik har vi testet dekkene i årets test
Ikke kjøp billig og ofte
De to testene vi presenterer i vår kan ikke sammenlignes direkte, fordi dekkene er testet på ulike baner og under forskjellige forhold. I tillegg får dekkene poeng sammenlignet med de andre dekkene i testgruppen.
– Man kan likevel gjøre en litt grov sammenligning, forklarer Svärd.
– Hvis et budsjettdekk får over 70 poeng, så er det et bra dekk. Det er ikke på nivå med de beste, men det er et akseptabelt dekk som presterer jevnt.
– Men er det sånn at det er bedre å kjøpe et nytt billigdekk ofte, enn å kjøre på et eldre premiumdekk?
– Det er det mange som tror, men trygge dekk handler ikke bare om mønsterdybden, men også om at de skal reagere rolig og trygt, det handler om sidekrefter og hvordan dekket er produsert. Derfor vil ikke et billigdekk med bra mønster nødvendigvis prestere bedre enn et eldre premiumdekk.
– Hvis man stort sett kjører de samme småturene i sitt lokalområde. Trenger man da å investere i et premiumdekk? Holder det med budsjettdekk?
– Da vil jeg komme med et motspørsmål. Behøver man virkelig sikkerhetsbelte når du kjører i 50 kilometer i timen i nærområdet ditt? Det finnes mange dårer som fikler med mobiltelefonen eller som er uoppmerksomme, og da trenger man de sikkerhetsmarginene et godt dekk gir.
– Når det kommer til dekk finnes det ingen snarveier.