Slik blir den nye bomringen i Bergen:
29 bomstasjoner skal dra inn én milliard i året
Fra midnatt lørdag åpner 15 nye bompengestasjoner i Bergen. Dermed vil det være 29 bomstasjoner som skal hente inn én milliard kroner årlig fra bilistene.
Mens de fleste bomstasjonene til nå har stått i eller rundt sentrum, er de fleste nye plassert i bydelene.
– Formålet med utvidelsen er å få flere til å betale bompenger når de kjører i nærmiljøet, i bydelene, sier Solveig Paule, sekretariatsleder for Miljøløftet, som organisasjonen for bompengeprosjektet kalles.
Les også: Halve køen borte i Bergens-trafikken
Reglene
De nye bomstasjonene starter innkrevingen ved midnatt mellom fredag 5. april og lørdag 6. april.
Følgende regler gjelder:
- Du betaler når du kjører mot sentrum, altså i én retning.
- Det er timesregel, som innebærer at du bare betaler for én passering i timen, og passeringstak, som gjør at du betaler for maksimalt 60 passeringer i måneden. Men da må du ha Autopass-brikke. Med brikke får du også 20 prosent rabatt.
- I rushtiden, 0630-09 og 1430-1630 på hverdager, er det ekstra høy rushtidsavgift i halvparten av bomstasjonene – de eksisterende. Det er altså ikke rushtidsavgift i de nye bomstasjonene.
Her er kartet med plassering av de nye stasjonene:
Les også: Verdens minste bomring legges ned
Takstene
Fra samme dag som utvidelsen av bompengeringen må også elbilistene betale. De må betale ca. en tredel av det bilister i fossilbiler må betale.
Dette er takstene for lette kjøretøy:
Utenfor rush
I rush
Dieselbiler
30
56
Bensinbiler
25
51
Nullutslippsbiler
10
20
Ladbare hybridbiler får takst som en bensinbil, uavhengig om den bruker diesel eller bensin.
Hybridbiler som ikke er ladbare og bruker bensin betaler bensinpris, mens de som bruker diesel betaler dieselpris.
Les også: 10 ting du bør vite om bypakker og bomringer
Årlige kostnader
Miljøløftet har regnet ut at gjennomsnittsbilisten, som bruker bil til jobb i rushtiden og i tillegg har ytterligere én daglig tur gjennom bomringen, må betale mellom 600 og 1700 kroner i måneden i bompenger.
Mest må dieselbileiere betale, med ca. 1700 kroner. Bensinbileiere må betale ca. 1500 kroner, mens elbileiere må betale ca. 600 kroner.
Les også: 2019 blir det store bompengeåret
Folkene bak bompengeutvidelsen er spent på hvordan bilistene vil reagere på utvidelsen, ikke minst om flere vil la bilen stå.
– Vi er spent på hvordan trafikkutviklingen blir etter utvidelsen av bomringen, sier Paule i Miljøløftet.
Første vestlige by
Bompenger er ikke noe nytt fenomen i Bergen. Allerede på 1500-tallet ble det innført avgift for å dra til Bergen kai.
På 1950-tallet, 17. desember 1956 for å være helt presis, ble det innført bompengebetaling for å kjøre over den nye Puddefjordsbroen og gjennom den nye Eidsvågtunnelen.
I 1985 fikk Bergen den vestlige verdens første bomring. Bare Singapore i Asia hadde bomring før Bergen.
Les også: «Bomringenes far» ville sagt nei til bomringer i dag