De fleste bilene fra fabrikken i østerrikske Graz fraktes nemlig nordover i Europa. Til Skandinavia – og primært Norge.
Til og med mars i år, var I-Pace Norges 8. mest solgte bil, med totalt 912 biler. Tilsvarende tall fra bilens hjemland, i følge Automotive News: 608.
Til sammenlikning: Det er solgt 3.850 Tesla Model X i USA i årets tre første måneder.
Tilsvarende tall for Norge står i et mer fornuftig forhold: 632 biler.
– Det vi har gjort over hele verden, er å fordele bilene til markedene som har høyest etterspørsel og lønnsomhet. Så langt har dette vært de skandinaviske landene, sier Dave Larsen, direktør for produkt- og lanseringsplanlegging for Jaguar Land Rover Nord-Amerika, til Green Car Reports.
Det er bare en drøy uke siden I-Pace ble kåret til «Årets bil» under New York International Auto Show, i konkurranse med Volvo V60 (S60) og Audi e-tron.
For første gang var to elektriske biler i finalen.
Prisen kommer bare en snau måned etter seieren i «Årets bil i Europa». I-Pace ble også kåret til «Årets Grønne Bil» i tillegg til å få den gjeve designprisen under det samme showet i New York.
Sånn sett har I-Pace fått en drømmelansering på det amerikanske markedet.
Og selv om Jaguar-direktør Larsen beroligende påpeker at I-Pace faktisk har fått en helt ok start i USA, basert på Jaguars strategi så langt, så innrømmer han også at det kreves mer av Jaguar enn bare å skipe flere biler over Atlanterhavet.
Det handler også om amerikanernes holdninger til merket.
Og til Tesla.
– Jaguar er kjent for sportsbiler og elegante sedaner, mens Tesla har fått et velfortjent rykte som nærmest enerådende på elbilmarkedet, sier Dave Larsen.