LANGTIDSPLAN: Isotta Cerri er sentral i Toyotas hydrogensatsing. – På et vis handler det ikke så mye om å skape en bilmodell som gir økonomisk fortjeneste, som å berede grunnen for denne teknologien i et lengre perspektiv, sier hun. Foto: Peter Raaum

Toyota avslører langtidsplanen for hydrogen:

Har startet jobben med femte generasjon hydrogenbil

Toyota har iherdig forsøkt å antyde at de mener alvor med hydrogenbilen Mirai. Snart kommer andre generasjon. – Men vi er godt i gang med arbeidet for tredje, fjerde og femte generasjon, sier Isotta Cerri, sjef for avansert teknologi i Toyota Europa, i et intervju med Motor.

Publisert Sist oppdatert

Stadig finnes det bare to hydrogenmodeller på markedet (Toyota Mirai og Hyundai Nexo), men det er bevegelse i feltet.

Audi har luftet en h-tron, Mercedes har forsiktig begynt utrulling av en plug-in hydrogenbil, og kinesiske Grove har varslet sin første bil på veien i 2019.

På bilutstillingen i Shanghai forleden så Motor to av hydrogenmodellene Grove har nær produksjonsklare. Hvis designet er viktig, kommer Grove til å klare seg aldeles utmerket. Enn så lenge har de særlig frontet unik rekkevidde. Og de har varslet høye produksjonsvolumer fra 2020.

Da kommer også Toyotas nye Mirai.

Les også: «Billigere å bygge infrastruktur for hydrogen enn batteribiler»

Tenker laaaangt

Japanerne skynder seg i tråd med sine opprinnelige planer:

Fra 3000 biler per år skal produksjonsvolumet opp i 30.000 årlig fra 2020, da Toyota som OL-sponsor skal markedsføre hydrogenbilene tungt under sommerlekene i Tokyo.

Skal vi tro Isotta Cerri, stopper det ikke der.

– Vi har tenkt laaaaangt fram, sier hun.

– 2030-målet vårt er en årlig produksjon på en million nullutslipp-biler – hvorav hydrogen kan utgjøre en stor del. Men hvor stor den delen blir er det ingen som vet.

– Hvordan skal dere gjøre hydrogenbil til business?

– Teknologisk er det forsåvidt greit. Vi har laget en bil som kan brukes og er på et punkt hvor det handler om å skru på detaljene, øke rekkevidde og ikke minst redusere kostnader. Så må det gjøres attraktivt for brukerne, ikke bare på pris, men også når det gjelder infrastruktur. Vi har arbeidet mye med lobbying, blant annet innenfor Hydrogen Council, for å snakke opp teknologien, sier hun – og fortsetter:

– På et vis handler det ikke så mye om å skape en bilmodell som gir økonomisk fortjeneste, som å berede grunnen for denne teknologien i et lengre perspektiv.

Les også: – Tyskerne planlegger mer hydrogen enn de sier, hevder oljetopp

FØRSTE GENERASJON: Toyota Mirai.

Krevende

Toyotas Mirai har fått brukbare kritikker, men er distansert av Hyundai som med nye Nexo løftet hydrogentilbudet to klasser opp. Blant bilene i en stadig større elektrifisert bilpark er «Hyundais nye hydrogen-SUV definitivt en av de beste», skrev Motor etter testkjøring ifjor.

Det er all grunn til å vente at neste Mirai også vil være kraftig forbedret fra første generasjon, blant annet antyder ryktene en rekkevidde over 70 mil.

– Vi forbereder andre generasjon som kommer snart. Tredje generasjon har kommet ganske langt med hensyn til design. Og vi har begynt arbeidet både med fjerde og femte generasjon av denne bilen.

– Hva slags arbeid?

– Det er selve bilkonseptet vi jobber med. Alt må gjøres billigere. Det må forenkles, med mer plass til passasjer og bagasje. Skal vi lage noe av nye materialer, til lavere kost? Hva finner vi av unik teknologi? Det er ekstremt mange komponenter i en hydrogenbil, så det er krevende. I tillegg er det spørsmål om hydrogentanken og ikke minst utvikling av selve produksjonsprosessen. Fjerde og femte generasjon er jo biler som er 10-15 år fram i tid, sier Cerri.

Les også: Regjeringen lover trygghet for hydrogenkjøperne

Tviler på småbiler

Mens batterikostnadene er nøkkelfaktor for de helelektriske elbilene som nå dominerer de norske salgslistene, er det særlig hydrogentanken som er prisdrivende på hydrogenmodellene. Produksjonskostnadene på en Mirai ligger ennå tett opp mot 500.000 kroner per bil.

– Hvordan skal dere gjøre hydrogen konkurransedyktig på pris?

– Nå ligger hydrogen høyere enn batteri. Men vi må ned i pris og opp i kraft. Og vi må ha fem seter og bedre plass. I tillegg må det komme kommersielle kjøretøy på plass, sier Cerri.

Mange i bransjen tror det eventuelle gjennombruddet for hydrogen ligger nettopp der: På store, kommersielle kjøretøy. Innen tungtransport, båt og tog har hydrogen bedre forutsetninger i konkurransen med de andre teknologiene, enn blant de mindre personbilene.

– Vi må lytte til kundene, men også overbevise dem. Kanskje er det også snakk om å produsere mindre biler, men jeg er tvilende til at hydrogen vil være det beste på småmodellene som kjører korte distanser, sier Cerri.

Les også: Hvilken elbil bør jeg velge?

Undervurderer

Hun ber bilistene forberede seg på en fremtid med flere løsninger å velge blant:

– Det er vanskelig å si hvilken teknologi som vinner hvor. Det kan bli store regionale forskjeller, avhengig av infrastruktur og ressurstilgang.

– Infrastruktur på batteri og hva man får til der vil selvfølgelig påvirke utviklingen for andre teknologier. Men jeg tror mange har undervurdert utfordringene med batterier og ladestruktur. Jeg tror aldri én teknologi vil dekke alt for alle, men jeg tror heller ikke vi trenger å rushe dette. Men vi kommer, vær trygg!