REDNINGEN: Volkswagens I.D.-serie – med blant SUV’en Roomzz – rulles ut de neste årene og skal ikke bare redde miljøet. Men også Volkswagens regnskaper.
Foto: VOLKSWAGEN AG
95-gramsmålet setter bilindustrien på prøve:
Disse bilmerkene risikerer de største utslippsbøtene
Flertallet av Europas største bilprodusenter er langt unna EUs utslippsmål på 95 gram pr km. Med dagens utslippsnivåer risikerer de bøter på nær 325 milliarder kroner i 2021.
Det er EUs utslippsmål som dikterer tempoet på bilindustriens skifte bort fra biler som slipper ut mye CO2.
EU innfaser sitt 95-gramsmål neste år og vil bøtelegge bilprodusentene som overskrider utslippsgrensen fra 2021. Bøtenes størrelse beregnes i hovedsak ut fra et enkelt regnestykke gjeldende for 95 prosent av produsentens flåte: 95 euro pr gram over grensen på 95 gram, multiplisert med antall produserte biler.
Men det hører med til saken: Det er ekstremt mange detaljer ved beregningen som kompliserer utregningen – og i neste ledd hvilke valg produsentene vil ta for å møte de nye kravene.
Analyseselskapet Jato har beregnet hvordan dette vil slå ut dersom selskapene skulle fortsatt med dagens produksjon, og konstaterer at industrien vil måtte betale bøter tilsvarende halvparten av selskapenes overskudd.
Det kommer ikke til å skje, for de aller fleste selskapene har gjort omfattende investeringer i produksjon av nullutslippsbiler fra 2020 og 2021. Men Jato har likevel en interessant gjennomgang av hvem det haster aller mest for.
Les også: Shanghai-utstilling med mye mer av det samme nye
Store forskjeller
Og hvis du lurer på hvorfor Volkswagen AG har varslet så kraftig trykk på elbil-serien I.D.:
Med dagens produksjon vil VW måtte 2525 euro (over 24.000 kroner) i bot for hver eneste bil de produserer. Vektede tall viser at VW ligger 26,6 gram over EU-målet, med kurs for en samlet bot på 9,2 milliarder euro (over 88 milliarder kroner).
PSA-gruppen (med Peugeot, Citroën, DS og Opel i porteføljen) vil med dagens flåte få bøter på nær 5,4 milliarder euro (over 51 milliarder kroner).
For begge konsernene er det store forskjeller mellom de enkelte merkene.
FCA (Fiat Chrysler) risikerer også en finansiell stjernesmell, noe som forklarer hvorfor selskapet nylig bladde opp flere milliarder kroner for at Tesla-salget skal telle som en del av det samlede FCA-salget.
Les også: Første batterielektriske fra Toyota
Under 100
Toyota er det av de store selskapene som ligger i særklasse best an, både fordi deres hybridbiler har lave utslipp og fordi Europa-salget utgjør en relativt liten andel av deres totale produksjon.
Selskapet endte med flåteutslipp i 2018 på 99,9 gram.
De neste årene kommer elbiler i produksjon som vil kaste opp på produsentenes utslippstall, men det er åpenbart at mange verstingmodeller også vil tas ut av produksjon. Nøyaktig hvordan den nye produktmiksen vil bli, er det alt for tidlig å si noe sikkert om.
Slik er topp 30-lista over enkeltmerkenes utslipp i 2018:
1
|
Tesla
|
0,0
|
2 | Smart | 89,8 |
3 | Toyota | 99,9 |
4 | Peugeot | 107,7 |
5 | Citroën | 107,9 |
6 | Renault | 109,1 |
7 | Nissan | 110,6 |
8 | DS | 114,2 |
9 | Suzuki | 114,2 |
10 | Skoda | 116,7 |
11 | Lancia | 116,7 |
12 | Seat | 116,9 |
13 | Volkswagen | 118,8 |
14 | Fiat | 119,2 |
15 | Mitsubishi | 119,5 |
16 | Mini | 119,9 |
17 | Kia | 120,4 |
18 | Dacia | 120,8 |
19 | Lexus | 122,5 |
20 | Hyundai | 123,3 |
21 | Ford | 123,7 |
22 | Opel/Vauxhall | 125,6 |
23 | Honda | 127,0 |
24 | Audi | 127,6 |
25 | BMW | 128,9 |
25 | Alfa Romeo | 128,9 |
27 | Volvo | 130,0 |
28 | MG | 131,7 |
29 | Mazda | 135,2 |
30 | Mercedes | 139,6 |
Og noen øvrige utvalgte: | | |
33 | Jaguar | 142,8 |
35 | Subaru | 160,3 |
37 | Land Rover | 166,7 |
38 | Porsche | 183,0 |
50 | Rolls-Royce | 327,6 |