Fiat betaler Tesla milliardbeløp:
Slår sammen Tesla og Fiat i utslippsavtale
Fiat Chrysler (FCA) skal betale Tesla flere milliarder kroner for at Teslas nullutslippsbiler skal telle med i FCAs bilregnskap og slik redde selskapet fra gigantiske avgifter for brudd på EUs utslippsmål.
Det skriver Financial Times søndag.
FCA er regnet som den av de store bilprodusentene som er aller mest på hælene med elektrifiseringen, og nå nærmer EUs første milepæl seg med stormskritt.
FCA risikerer å måtte betale bøter på over to milliarder euro (nær 20 milliarder kroner) årlig fra 2020 fordi de gjennomsnittlige utslippene fra selskapets biler er så høyt.
Den nye avtalen vil bare koste dem en brøkdel av gigantbeløpene de ellers risikerer, men det er ikke kjent nøyaktig hvor mye penger de er enige om.
Fra neste år forlanger EU at bilprodusenter skal betale hvis deres gjennomsnittlige CO2-utslipp er over 95 g/km. Og FCA har industriens høyeste med et gjennomsnitt på 123 g/km i 2018.
Selv om de jobber seg nedover er det utenkelig at de unngår enorme bøter, hvis de skal gjøre jobben helt på egenhånd.
Les også: Slik er Fiats første elbil-stunt
Tillater flåter
Derfor har FCA nå kommet til enighet med Tesla om en avtale som innebærer at Tesla-salget skal telle som en del av det samlede FCA-salget. Selskapene har ikke opplyst om de økonomiske detaljene i avtalen.
Tesla har som ren elbilprodusent de best tenkelige EU-tallene, og det har lenge vært ventet at Tesla ville gripe denne muligheten til å ta seg godt betalt for å grønnvaske en konkurrent.
EU-reglene tillater bilprodusentene å samle seg i slike flåteløsninger for å møte utslippskravene, en løsning som for eksempel gir fleksibilitet til merkene under VAG-paraplyen: Volkswagen, SEAT, Skoda, Audi og Porsche.
FCA og Tesla er de første uavhengige konkurrentene som slår seg sammen i en slik flåte.
Les også: Dette må du vite om de nye utslippstestene
Alle midler
FCA-sjef Mike Manley har tidligere sagt at selskapet vil bruke alle tenkelige midler for å komme seg ned mot EU-grensen, inkludert å fortsette med salg av dieselbiler som har et lavere CO2-utslipp enn bensinbiler.
De siste årene har bensinbilene tatt stadig større markedsandeler i det europeiske markedet, på bekostning av biler med dieselmotor. I de aller fleste landene har de elektriske bilene enn så lenge en helt marginal markedsandel.
FCA og Tesla har ikke kommentert nyheten.
På sitt amerikanske hjemmemarked har Tesla solgt nullutslippskreditter til konkurrenter i flere år. Bare de to siste årene har inntektene på dette vært over 3,2 milliarder kroner for Tesla, i følge Financial Times.
Les også: EU skjerper utslippskravene