Hver syvende bompengekrone fra bilister uten brikke:
Slik kaster Oslo-bilistene vekk 500 millioner i bommene hvert år
Helt unødvendig betaler Oslo-bilistene 500 millioner kroner årlig i bompenger til fullpris – uten rabatter. – Noen vil ikke ha bombrikke, sier Fjellinjen-direktør Anne-Karin Sogn.
I fjor fikk Fjellinjen inn tre milliarder kroner fra bilister som har bompengebrikke i vinduet, og 500 millioner kroner fra bilister som ikke har brikke – og som dermed må betale full pris i bomringen.
Også året før, i 2017, var det passeringer for nærmere 500 millioner kroner til fullpris.
– Men brikke og avtale er lønnsomt, både for bilistene og oss, sier administrerende direktør Anne-Karin Sogn i Fjellinjen.
– Hvorfor er det lønnsomt for dere?
– Det er lettere og billigere å sende ut faktura til avtalekunder enn til de som vi ikke har avtale med, fordi avtalekunder i større grad benytter seg av elektronisk fakturering.
Les også: Bompengesjokk for elbileiere
Økt brikkerabatt
Hun forteller at Fjellinjen alltid forsøker å få kundene sine til å feste brikke i bilen når de er i kontakt med dem, enten det er skriftlig eller på telefonen.
– Vi gjør virkelig en innsats for å få kundene over på brikke. Det er særlig viktig nå, siden rabatten fra 1. juni stiger fra 10 til 20 prosent, sier Sogn.
Les også: Vil halvere bompengene med moms på elbiler
Tredobbel pris
Motor har tidligere skrevet om hvor dyrt det kan bli dersom man ikke har bompengebrikke i bilen. Fra 1. juni kan man risikere å betale opptil det tredobbelte i bompenger dersom man ikke har brikke når man passerer bomstasjonene i Oslo.
En tur fra Follo til Holmenkollen vil fra 1. juni koste 48 kroner med brikke og hele 136 kroner uten brikke.
På fem reiser til fem ulike steder i hovedstaden vil man kunne spare 327 kroner med brikke, viser Motors prisundersøkelse.
Les også: Slik reduserer du bompengeprisene til en tredel
Slik får du brikke
Bompengebrikke får du ved å bestille fra bompengeselskapet. Du betaler et depositum på 200 kroner, som du raskt tjener inn igjen.
Men noen vil rett og slett ikke ha brikke.
– Det er noen som ikke vil la seg registrere. Dessuten er det nok også noen uten brikke som kjører lite, sier Anne-Karin Sogn i Fjellinjen.
Les også: Vil halvere bompengene med moms på elbiler