ENDELIG: Slik ser Mercedes EQC ut, slank og ren, uten vinkler og skarpe linjer. Framtidens utseende, i følge Mercedes.

Verdenspremiere på Mercedes EQC:

Her er den!

Sent tirsdag kveld fikk endelig bilverden se en produksjonsklar Mercedes EQC – den helelektriske SUV’en som for alvor starter konkurransen blant de tyngste aktørene i bransjen.

Publisert Sist oppdatert

Under en storstilt lansering i Stockholm ble EQC presentert for biljournalister fra hele verden.

Over 2000 nordmenn har betalt 20.019 kroner for å kunne reservere et eksemplar av bilen som blir den første av en haug utfordrere til elpioneren Tesla og nykommeren Jaguar I-pace.

Noen uker ut i september kommer så Audi med sin e-tron, før også BMW er på banen med en el-SUV i X3-format som skal produseres fra 2020.

Dermed er den elektrifiserte moroa for alvor i gang - med firehjulstrekk, hengerfeste og plass til familier med hyttebagasje.

BREDT GLIS: Mannen med bilbransjens mest berømte bart, Mercedes-sjef Dieter Zetsche, med nye EQC under lanseringen i Stockholm tirsdag kveld.

Rekkevidden på Mercedes EQC med sine 408 hestekrefter er oppgitt til 400 kilometer etter den strengere målenormen WLTP.

Les også: Så lenge må du vente på de ulike elbilene

Nyhetsdrypp

De store bilprodusentene kappes ikke bare om å lage de beste bilene, men også de mest pirrende lanseringskampanjene.

Ola Källenius, svensk toppsjef i Mercedes, trakk de historiske linjene tilbake til ikonet fra 1955, Mercedes 300 SL «Gullwing», da han skulle fortelle om arbeidet med designet.

– Den gang lurte folk på hva dette var. Et romskip? Det var datidens progressive design. Det samme ønsker vi at EQC skal være i dag, sa han.

Nå kan du dømme selv.

Les også: Er dette årets beste elbil?

Sømløst

Bildene er omsider tydelige nok.

Fraværet av vinkler og markerte linjer er tydelig.

Og veldig bevisst.

– Vi vil at alt skal være så sømløst som mulig, sa en av sjefsdesignerne i Mercedes, Robert Lesnik.

Lyktedesignet vekker kanskje mest oppmerksomhet. Selve lykteglassene er helt mørke og går i ett med grillen, mens lyktebåndet – øyebrynet – går i ett med den øverste ribben i grillen.

Og apropos grillen: Hva er poenget med grill i en elbil?

– Fordi en Mercedes skal ha et ansikt. En Mercedes fortjener en grill, fortsatte Lesnik.

Les også: Bompengesjokk for elbilene i Oslo

Lavere taklinje

Interiøret gir det samme sømløse inntrykket: Store, rene flater.

Den liggende widescreen-skjermen er den samme som man ser i både S-klasse og nye A-klasse, og er naturligvis proppfull av digitale finesser. Midtkonsollen er mer analog, og lik den vi finner i nåværende C-klasse.

I virkeligheten er EQC lavere enn man kanskje skulle tro. Høyden er et sted mellom de klassiske SUV’ene fra Mercedes og de mer sporty coupe-utgavene av de samme modellene.

– Det er naturligvis gunstig med en lavere taklinje på grunn av aerodynamikken, men samtidig ville vi ta vare på den gode takhøyden, sa Lesnik.

Les også: Mercedes slettet sin egen rekord

ELEGANT: Interiøret har kjennetegn fra øvrige Mercdedes-modeller, men er satt elegant sammen.

Gourmetråd

EQC er proppfull av det siste Mercedes kan tilby av førerassistanseprogram og øvrige elektroniske finesser.

Når du for eksempel legger inn en destinasjon på navigasjonsanlegget, beregner bilen ut topografi og trafikkforhold for å kunne gi deg forventet forbruk og ladebehov.

Og tiden er inne for å kunne snakke fornuftig med bilen, enten du skal gjøre trivielle ting som å justere varmen eller volumet – litt mer avanserte saker som å spørre etter nærmeste ladestasjon, eller kanskje til og med få råd om nærmeste gourmetrestaturant.

Les også: Og her er neste generasjon elektrisk Mercedes-luksus…

På prioritet

EQC begynner å produseres i andre kvartal neste år, og de første kundene kan gjøre utslippsfritt ved sommertider.

Informasjonssjef i Mercedes i Norge, Audun Hermansen, kan ikke med sikkerhet si når de første bilene kommer hit til landet, men han kan opplyse at de norske kundene står på en svært eksklusiv prioriteringsliste sammen med kinesere, amerikanere, tyskere og engelskmenn.

Prismessig er det heller ingen avklaringer. Men det er grunn til å tro at en relativt velutstyrt modell vil ligge på rundt 800.000 kroner.