ENDELIG KLAR: Slik ser nye e-tron ut uten all kamuflasjen. Den er litt større enn Mercedes EQC, noe som blant annet kommer bagasjeplassen til gode.

Audis e-tron lansert i natt:

Større enn erkerivalen

Spenningen er utløst: Her er omsider Audis helelektriske SUV uten kamuflasjen vi er blitt så lei av. e-tron er romsligere enn erkerivalen EQC fra Mercedes.

Publisert Sist oppdatert

Grytidlig tirsdag norsk tid, offentliggjorde Audi sin produksjonsklare heleelektriske SUV, e-tron.

Begivenheten fant sted i San Francisco, godt på overtid, grunnet arrestasjonen av Audi-sjefen Rupert Stadler tidligere i sommer. Han etterforskes nå for bedrageri i forbindelse med den lenge rullende dieselskandalen.

Men avdukingen av E-tron skjedde i utslippsfrihetens navn – og bilverden fikk se ytterligere en modell som dokumenterer at elbilene er en viktig del av framtiden også for de største bilprodusentene.

Les også: Elbilmarkedet vokser raskere enn ventet

For noen uker siden lanserte erkerivalen Mercedes sin jevnstore EQC i Stockholm. I disse dager er de første Jaguar I-PACE å se på norske veier.

Og pionéren Tesla har for lengst satt standarden med både S og X.

Biler med plass, krefter og utstyr beregnet på aktiviteter langt utenfor bomringene.

Her hjemme vil prisen på e-tron starte på 651.900 kroner. Bilen vil komme i ulike utstyrsvarianter, og i kjent Audi-stil kommer det nok også lange lister med ekstrautstyr.

En relevant konkurrent som Jaguar I-Pace har startpris på 599.000, men nesten samtlige kjøpere har lagt på minst 150.000 i utstyr. Det samme skjer nok med e-tron.

800.000 er en realistisk pris. Omtrent der Mercedes EQC også vil havne, men her er ikke prisene klare ennå.

Les også: Her er Mercedes EQC!

5500 i kø

På e-tron er blant annet dette standard:

Regulerbar luftfjæring foran og bak, stor navigasjon, parkeringssensorer foran og bak, 19 tommers alufelger, elektrisk bakluke, parkeringsshjelp, LED frontlys og Audis såkalte virtual cockpit.

Rundt 5500 nordmenn har betalt 20.000 kroner for å kunne reservere en e-tron, og Audi forventer at ytterligere 1000 personer vil tegne seg på listene nå som bilder og priser og spesifikasjoner er endelige.

Les også: Så lange er ventelistene på alle elbilmodeller

 

Trekker 1800 kg

Her er ytterligere fakta om e-tron:

  • Den får 400 kilometer rekkevidde etter den nye og strengere WLTP-standarden. Batteripakken er på 95 kWh. Hurtiglading til fullt batteri tar rundt 50 minutter ved ladestasjon med en effekt på 150 kW.

  • De to elektriske motorene har en ytelse på tilsammen 355 hk., og et dreiememoment på voldsomme 561 Nm. Man kan også aktivere en såkalt «boost-mode» i åtte sekunder. Da gir motorene hele 402 hk., og et dreiemoment på 664 Nm. Klassikeren 0-100 gjøres unna på 5,7 sekunder.

  • E-tron er litt større enn Mercedes EQC (tall i parentes) Lengde: 490 (476) cm. Bredde: 193 (188) cm. Høyde: 161 (162) cm.

  • Bilen senker seg automatisk 26 millimeter på motorvei for å forbedre stabiliteten og senke forbruket. I offroad-modus kan bilen heves 35 millimeter – og ytterligere 15 millimeter i spesielle situasjoner.

  • 660 liter bagasjerom (600 liter bak og 60 liter foran til blant annet ladekabler) som femseter er over 100 liter bedre enn Mercedes EQC. Med tilhengerfeste kan e-tron trekke henger med vekt inntil 1.800 kilo.

  • For første gang blir såkalte virtuelle speil tilgjengelig på en masseprodusert bil. I stedet for speil, har du et lite kamera som viser bildet på en syv tommer stor skjerm ved overgangen mellom instrumentpanel og dør på hver side inne i bilen. Bildet kan både justeres og zoomes for å få bedre oversikt over detaljene som befinner seg bak bilen, og det kan velges mellom tre ulike visningsformer for henholdsvis motorveikjøring, svinger og parkering.

  • Bilen kommer naturligvis med det siste av førerassistanseprogrammer og oppkoblingsmuligheter. En nyhet er en effektivitetsassistent som bidrar til mest mulig energieffektiv kjøring.