Vi har testet Audi A3, Mercedes A-klasse, Ford Focus, Kia Ceed og Opel Astra
Disse bilene er som kattunger
Disse bensindrevne kompaktbilene har vært folkets favoritter. Men nå er de som et kull med kattunger: Mange ønsker seg en, men ikke så mange vil eie en.
Lekrere, sikrere og mer proppfulle av teknologi enn noen gang. Utfordringen er at de går på bensin i et marked som etterspør elbiler.
I tillegg er flere av dem så nye at det ikke er kommet en stasjonsvognmodell ennå.
I Norge vil vi helst ha biler som går på strøm. Så langt i 2018 er fem av de 10 mest solgte bilene i Norge, rene elbiler. Resten er hybrider.
Av de 20 mest solgte bilene er det kun tre – Skoda Octavia, VW T-Roc og Mazda CX-5 – som ikke er elektrifisert i en eller annen form.
Det norske bilmarkedet er ledende i klimakampen, men også forsvinnende lite. Og det er fortsatt sånn i Norge at det ikke finnes en elbil for alle.
Les også: Vi har testet elbilene som fjerner rekkeviddeangsten
Som kattunger
Foreløpig er de enten for små for en familie eller for dyre for en familie. De ideelle familiebilene med elektrisitet er i beste fall noen år unna.
Våre fem testbiler er gode eksempler på dilemmaet for en bilkjøper i dag.
De er som et kull med kattunger: Mange ønsker seg en, men ikke så mange vil eie en.
For selv om bilene er lekrere og sikrere og mer proppfulle av nyttig teknologi enn noen gang, så går de altså på bensin.
Og enda mer problematisk:
Et par av dem er så nye på markedet at stasjonsvognutgavene ennå ikke har kommet.
Vi har plukket ut fem biler: Tre helt nye, én som snart får en midtlivsoppdatering og én på vei inn i pensjonisttilværelsen.
Les også: Så lange er ventelistene på alle elbilmodellene
Ford Focus: Helt fersk på markedet. Ny fra dekk til tak. Kommer med mye spennende teknologi, men fortsatt skal kjøreglede være Fords sterkeste kort.
Kia Ceed: Har alltid tilbudt mye utstyr for pengene. Men nå er den splitter nye koreaneren klar for å jage tyskerne med deres egne våpen: Kjøreglede, kvalitet og perfeksjon.
Mercedes A-klasse: Har hentet både instrumentpanel og teknologi fra storebror S-klasse til den nye modellen. Spørsmålet er om det verdt over en halv million.
Opel Astra: Hadde sin storhetstid for et drøyt tiår siden, men bilen er bedre enn noen gang. Dette er testens «ulv i fåreklær» med sine 200 hester og anonyme eksteriør.
Audi A3: Satte standarden for interiørdesign og kvalitet da den kom i 2012. Men utviklingen går fort. På tampen av livsløpet møter den en ny generasjon konkurrenter.
Slik tester vi
Testlaget i Motor består av bileksperter fra Motors redaksjon og fra teknisk avdeling i NAF. Alle testerne kjører alle bilene i testen. I tillegg til omfattende by- og landeveiskjøring, blir bilene i gruppetestene også kjørt på bane. Her gjør vi egne målinger.
Se flere av Motors biltester her.