FÅR LEDNING: Citroën utstyrer C5 Aircross med ladekabel.

Citroën lanserer ladbar C5 Aircross:

Plutselig blir denne spennende

Det holder ikke med komfort og plass og et stilig SUV-design for å selge bil i Norge. Det er først som ladbar hybrid Citroën C5 Aircross blir spennende for norske lommebøker.

Publisert Sist oppdatert

PSA-konsernet – som eier Peugeot, Citroën, Opel og DS – starter i disse dager for alvor prosessen som skal gi elektrifisering til 80 prosent av modellene innen 2023 - og til samtlige i 2025.

Bare noen dager etter at DS overrasket med en heleelektrisk liten modell og Peugeot presenterte fire ladbare hybrider basert på modellen 3008 og 508, kommer konsernsøsken Citroën med sin ladbare C5 Aircross.

Alle blir vist fram på hjemmebane under bilutstillingen i Paris denne uken.

Les også: Her er alle Paris-nyhetene

Spiser hverandre

C5 Aircross i hybridvariant kommer til Norge sent i 2019. Før den tid kommer modellen med fem ulike fossile motoralternativer på det norske markedet.  

Foreløpig er ikke firehjulsdrift annonsert. Men i utgangspunktet er C5 Aircross samme bil som Peugeot 3008, som altså kommer som ladbar hybrid med firehjulstrekk.

PSA-konsernet står overfor de samme utfordringene som VAG-konsernet, som både har VW, Skoda, Audi og Seat under samme paraply: Familiemedlemmer som kanskje spiser hverandre.

Les også: Så lange er ventelistene på elbil

40 km rekkevidde

Basisen i C5 Aircross hybrid blir den samme som i Peugeot 508:

En 1,6-liters bensinmotor med turbo og 180 hestekrefter. I tillegg har den en elektrisk motor med 110 hestekrefter. Dette gir en samlet effekt på 225 hestekrefter, koblet til en 8-trinns automatgirkasse.

Rekkevidden på elektrisitet er over 40 kilometer, målt etter den nye og strengere normen WLTP. Toppfarten er 135 kilometer i timen.

Det betyr at du kan kjøre utslippsfritt også på motorvei, men selvsagt ikke veldig lenge.

Les også: Nordmenn står først i køen for denne elbilen

Etterlengtet

– Vi har virkelig sett frem til å få se Citroën C5 Aircross hybrid. Dette er starten for Citroën i et nytt segment og ikke minst inntog i markedet for plug-in hybrid, som per i dag utgjør 19 prosent av totalmarkedet. Vi har tro på at Citroën med ny teknologi, klasseledende komfort og i øyenfallende design, vil sette spor etter seg, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Citroën Norge.

Motor fikk såvidt kjøre C5 Aircross under lanseringen i sentrum av Paris i mai. Vi skriver såvidt, fordi kjøreruten var begrenset til noen hundre meter på lukket område og i et makstempo du vanligvis har forbi barneskoler.

Vi fikk med andre ord ikke stort annet enn visuelle inntrykk. Men designmessig er bilen klassisk Citroën, i den forstand at den skiller seg litt ut i trafikkbildet.