MEST BESØKT: Vøringsfossen ved Hardangervidda stuper 182 meter ned fra platået på Hardangervidda. Den bygges ut med nye utsiktspunkter og en spektakulær bro tegnet av arkitekt Carl-Viggo Hølmebakk. Foto: Kjersti Wold
Nasjonale turistveger trekker rekordmange folk:
Dette er Norges best besøkte naturattraksjon
Stadig flere turister legger besøket til utsiktspunktene langs våre 18 nasjonale turistveger. Vøringsfossen er mest populær.
Vøringsfossen er Norges kanskje mest kjente foss – og landets best besøkte naturattraksjon.
Fra 24. mai til 26. september ble det registrert flere enn 220.000 besøkende ved utsiktspunktet Fossatromma og over 120.000 på Fossli, ifølge Kjersti Wold, prosjektleder for Statens vegvesens utbygging ved Vøringsfossen.
– Antall besøkende øker år for år, og vi mener det skyldes at vi har åpnet flere nye utsiktspunkter ved fossen, sier Wold.
Hun tror tallene er enda høyere, men at telleren ikke har klart å registrere alle besøkende.
Vøringsfossen kaster seg 182 meter ned fra platået på Hardangervidda og ned i Måbødalen. Tidligere har området rundt fossen i stor grad vært usikret, og de siste årene er det registrert tre dødsulykker i området.
I sommer stod hele første del av utbyggingen klar, med utsiktspunkt og flere utsiktsplattformer som gir et spektakulært – og trygt – panorama direkte mot Vøringsfossen.
Prosjektet er del av en større utbygging som skal stå ferdig i 2023 og er tegnet av arkitekt Carl-Viggo Hølmebakk.
– Det første utsiktspunktet stod klart i 2016, og vi har sett en økning i antall besøkende hvert år siden.
I vinter starter byggingen av broen over fossen.
– Den blir spektakulær og er neste milepæl med åpning i 2020, sier Kjersti Wold.
Statens vegvesen står bak 18 nasjonale turistveier rundt i landet, og i sommer har flere av dem satt besøksrekord.
– En hektisk turistsesong i sommer-Norge, med godt besøk og mange reisende, forklarer noe av den generelle økningen. Men vi har også gjort målinger på strekninger i Varanger og Rondane, og det viser at satsingen på Nasjonale turistveger trekker flere reisende og at reiselivsbedriftene har hatt en merkbart bedre utvikling enn sammenlignbare bedrifter andre steder, sier Therese Ruud, ansvarlig for strekningene Hardanger, Gaularfjellet, Aurlandsfjellet og Hardangervidda.
Spesiell arkitektur og fasiliteter som parkeringsplasser og toaletter gjør det lettere for folk å stoppe ved utsiktspunktene og bidrar til å friste folk til å ta en omvei.
Både Innovasjon Norge og UD bruker dette til å promotere Norge som turistnasjon, og de nye anleggene vekker stor oppmerksomhet både hjemme og ute.