De første bilene av modellen GLC F-Cell leveres nå til utvalgte bedriftskunder i Tyskland, men den kommer for leasing via Mercedes sin egen utleieløsning i løpet av våren, skriver nettstedet just-auto.com.
Det er helt uvisst om – og eventuelt når – den kommer på det norske markedet.
Det vrimler ikke av hydrogenbiler å velge blant for dem som insisterer på denne teknologien: Nye Hyundai Nexo og Toyota Mirai er de eneste alternativene, begge produseres ennå i små volumer, men begge produsentene har varslet kraftig opptrapping.
Mercedes har strengt tatt fusket i hydrogenfaget lenge, og vekket nysgjerrighet da de annonserte planene for sin første modell i kommersiell produksjon.
Plug-in-løsningen gir 51 km rekkevidde og de to hydrogentankene rommer samlet 4,4 kg hydrogen – som tar bilen omtrent 430 km, i følge WLTP-tester omregnet til NEDC 2.0.
Utrullingen starter i et utvalg tyske byer hvor infrastrukturen for hydrogen begynner å komme på plass.
– Bilen blir kun tilgjengelig i form av en fullservice leieavtale som inkluderer vedlikehold, reparasjoner og en omfattende garantipakke som gjelder for leieperioden, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonsansvarlig for Mercedes-Benz hos Bertel O. Steen, til Motor.