IKKE SOM I NORGE: I dag er det under to prosent elbiler på det amerikanske markedet. Om seks år vil det være rundt åtte prosent. Foto: Alexander Popov, Unsplash
Bilindustrien ser ikke til lille Norge:
Renere fossilbiler viktigere enn elbiler
Signalene fra bilindustrien er ganske entydige: Det er viktigere å gjøre bensin- og dieselbilene renere enn å produsere utslippsfrie biler.
Visjonene står i skarp kontrast til kravene fra norske nybilkjøpere.
Tallene for nyregistreringer så langt i år, viser at helelektriske Nissan Leaf er Norges suverent mest solgte bil og at fem av de 10 mest solgte bilene er helelektriske. De øvrige fem bestselgerne er også elektrifiserte i form av hybridløsninger.
Det amerikanske markedet, nest størst etter det kinesiske, speiler på ingen måte den virkeligheten norske bilkjøpere forholder seg til.
I dag er det under to prosent elbiler på det amerikanske markedet. Om seks år vil det være rundt åtte prosent. En gledelig utvikling.
Les også: «Vi må slutte å demonisere all diesel-teknologi»
Økende elektrifisering
– Bensinmotorer blir svært relevante i lang, lang tid, sier Ed Kim, visepresident i det amerikanske analyseselskapet AutoPacific. De har i over 30 år analysert trendene i det amerikanske bilsamfunnet.
– Selv med økende grad av elektrifisering, er en helelektrisk bilpark veldig langt unna, fastslår han.
Tidligere i år svarte BMW-sjef Klaus Frölich følgende da australske GoAuto spurte hvordan han ser for seg produksjonen av BMW-modeller i 2030:
– Et meget optimistisk scenario tilsier at 30 prosent av våre biler vil være elektriske eller ladbare hybrider, mens resten vil ha forbrenningsmotor. Halvparten av de 30 prosentene vil være ladbare hybrider. Det betyr at 85 prosent av bilene i vår portefølje vil ha en forbrenningsmotor i 2030.
Les også: «Alle land kan gjøre som Norge»
Renere versjoner
Heldigvis blir fossilbilene produsert i stadig renere versjoner. Og for de fleste produsenters vedkommende, ikke på bekostning av utslippsfrie versjoner.
Ford er et godt eksempel.
Konsernets talsmann, Wes Sherwood, sier at det ikke er aktuelt å slippe opp gassen i produksjonen av fossile biler, selv om det investeres 11 milliarder dollar i utviklingen av 40 elektrifiserte modeller de neste årene. Av disse skal hele 16 være helelektriske – resten hybrider – og på markedet innen 2022.
– Forbrenningsmotoren vil fortsatt være den valgte motoren i uoverskuelig framtid, selv når de i økende grad kombineres med elektriske motorer. Kravene fra våre kunder blir stadig mer mangfoldig. Derfor investerer vi så mye i bensin, diesel og elektrifisert teknologi samtidig, sier han.
Les også: Så lange er ventelistene for alle elbil-modellene
Aktiv med diesel
Volkswagens nyansatte toppsjef, Herbert Diess, deler oppfatning.
– Vi jobber aktivt med neste generasjons dieselmotorer. De blir vesentlig renere. Det vil være et marked for disse i Europa og mange andre steder, sier han til det amerikanske nettstedet Automotive News.
Dieselskandalen som startet i hans eget konsern, samt et generelt fokus på miljøskadene fra bilindustrien, har gitt skjerpede krav til utslippstallene. Diess tror fortsatt på at det vil renne fersk diesel gjennom pumpene på markeder langt unna det norske.
– I mange land har du ikke fornybar energi tilgjengelig. I et totalregnskap er diesel trolig fortsatt det beste alternativet for et lavest mulig CO2-utslipp, hevder VW-sjefen.
Les også: «Dette er begynnelsen på slutten for bensin- og dieselbilene»
Andre europeiske bilprodusenter er mer tydelige på at de raskt vil erstatte diesel med bensinhybrider eller rene elbiler.
Som kinesiskeide Volvo.
De har uttalt at den nåværende generasjonen bensin- og dieselmotorer vil være den siste før hybridene og elbilene overtar i hele modellporteføljen.
I skogen av underleverandører til de store bilprodusentene, jobbes det flittig med å gjøre de fossile motorene mer gjerrige og utslippsfrie.
Den allerede velbrukte start-stopp-teknologien utvikles stadig. Det samme gjelder teknologien der motoren går på færre antall sylindre ved lav belastning.
Elektromekaniske systemer skal i størst mulig grad erstatte de hydrauliske systemene, og både elektrisk turboladere og vann og oljepumper som bare leverer nødvendige mengder for å smøre eller avkjøle motoren, skal redusere utslippene med noen prosent her og der.
Les også: Hva bør jeg gjøre med dieselbilen min nå?