Så mye koster parkering i storbyene:
Prisforskjeller på over 1000 prosent
Parkering noen korte formiddagstimer i Oslo sentrum koster over 400 kroner. I hovedstaden er det svært dyrt å parkere. I de andre storbyene er det mye billigere. Prisforskjellene er på over 1000 prosent.
Det er ikke en null for mye i overskriften. Det er nemlig ikke dobbelt så dyrt å parkere i Oslo sentrum sammenlignet med de andre storbyene. Det er mye dyrere. Prisforskjellene er opptil 1000 prosent.
Å parkere fire timer på kveldstid koster bare 32 kroner i flere parkeringshus i Stavanger sentrum. I Oslo sentrum koster det opptil over 10 ganger så mye; 344 kroner i Bankplassen parkeringshus.
I Oslo sentrum koster det opptil 430 kroner å stå parkert i fem korte formiddagstimer. Sentralt i Stavanger sentrum koster det ned mot 65 kroner.
Les også: Så mye koster parkering i Oslo
Les også: Så mye koster parkering i Bergen
Les også: Så mye koster parkering i Trondheim
Les også: Så mye koster parkering i Stavanger
Oslo mye dyrere
Motor har sjekket hvor mye det koster å parkere i 43 parkeringsanlegg sentralt i våre fire storbyer Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.
I tillegg har vi sjekket prisen for gateparkering i de fire byene.
Prisundersøkelsen avdekker store prisforskjeller mellom parkeringshusene i alle de fire byene og enda større prisforskjeller mellom byene. Du kan altså spare mye penger på å sjekke prisene og være bevisst på hvor du parkerer. Det er heller ikke slik at de dyre parkeringshusene er nærmest sentrum, og de billigere litt unna. I alle byene er det eksempler på det motsatte.
Grovt sett koster det mer å parkere jo større byen er. Men i Oslo koster det jevnt over mye mer enn i de tre andre byene. Selv de «billige» parkeringsanleggene i Oslo sentrum er dyrere enn de dyreste i de andre byene.
Les også: Se den store prisoversikten her!
Offentlig tilbud
Oslo er også den eneste byen uten offentlig drevne parkeringsanlegg i sentrumskjernen.
– Man har sett det som naturlig at private selskap er best egnet til å drifte parkering. Man mener det fungerer greit. Kommunen konsentrerer seg om parkering på gateplan, sier Kari Eliassen, seniorrådgiver i bymiljøetaten i Oslo kommune.
I både Trondheim, Bergen og Stavanger eies store parkeringsanlegg av kommunene.
– Det er politisk enighet om at kommunen skal drive parkeringsanlegg. Etter min mening er det en nøkkel til å regulere trafikken i sentrum. Jeg er forbauset over at Oslo ikke har kommunale parkeringshus, sier daglig leder Bjørg Hatlem i Bergen parkering.
Les også: Slik parkerer du automatisk
Lave priser
I Stavanger har det kommunalt eide Stavanger parkering tilnærmet monopol på parkering i sentrum. Ingen private aktører av betydning er på banen, bortsett fra Qpark som drifter parkering langs havnen.
Men jærbuene behøver ikke klage over høye priser, til tross for monopoltilstandene. Prisene i Stavanger er jevnt over lave, og den kommunale informasjonen om priser og vilkår er svært god.
Mens mye informasjon mangler hos de kommersielle tilbyderne, har Stavanger parkering svært gode informasjonssider.
– I Stavanger er det helt utenkelig med Oslopriser. Politikerne vil ikke ha det. De er opptatt av at folk skal handle i sentrum, sier Christian Tønnevold, daglig leder i Stavanger parkering.
Det kommunale selskapet gikk med 36 millioner kroner i overskudd bare i fjor.
– Dette er penger som ikke går i lommene til private aktører, men tilbake til byen og innbyggerne, sier Tønnevold.
NAF overrasket
NAF er svært overrasket over både prisforskjellene og spesielt de høye parkeringstakstene i Oslo.
– Denne undersøkelsen viser at det er enormt store forskjeller, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.
NAF har støttet planene om å fjerne gateparkering i storbyene.
– Men når parkeringen i parkeringshusene er så dyrt blir det usosialt, og et tilbud for de som har betalingskraft, sier Sagedal. Hun minner om at mange er avhengig av bilen, og å kunne kjøre til bysentrene.
Sagedal mener kommunene bør vurdere å drive parkeringsanleggene selv, slik man gjør i stort omfang i Stavanger, og i mindre omfang i Bergen og Trondheim.
– Det er et paradoks at vi har et rødgrønt byråd i Oslo som ønsker offentlig styring og sosial politikk, men som gir fra seg alt til de private aktørene som kan sko seg på miljøpolitikken, sier Inger Elisabeth Sagedal.
Sjekk prisforskjellene på parkering i storbyene:
To timers parkering dagtid:
Billigst: 26 kroner i Kyrre parkeringshus i Stavanger sentrum.
Dyrest: 172 kroner i Bankplassen parkeringshus i Oslo sentrum.
Prisforskjell: Nesten 700 prosent.
Fem timers parkering dagtid:
Billigst: 65 kroner i Kyrre parkeringshus i Stavanger sentrum.
Dyrest: 430 kroner i Bankplassen parkeringshus i Oslo sentrum.
Prisforskjell: Nesten 700 prosent.
Fire timers parkering kveldstid:
Billigst: 32 kroner i både St. Olav og Jernbanen parkeringshus i Stavanger sentrum.
Dyrest: 344 kroner i Bankplassen parkeringshus i Oslo sentrum.
Prisforskjell: Over 1000 prosent
Seks timers parkering lørdager:
Billigst: 78 kroner i Kyrre parkeringshus i Stavanger sentrum.
Dyrest: 480 kroner på Konserthuset parkering i Oslo sentrum.
Prisforskjell: Over 600 prosent.
Døgnpris for parkering:
Billigst: 150 kroner i Bygarasjen i Bergen sentrum.
Dyrest: 480 kroner på Konserthuset parkering i Oslo sentrum.
Prisforskjell: Over 300 prosent.
Månedspris for parkering:
Billigst: 965 kroner i Kyrre parkeringshus i Stavanger sentrum.
Dyrest: 4425 kroner i Tjuvholmen parkeringshus i Oslo sentrum.
Prisforskjell: Nesten 500 prosent.
Les også: Stadig flere byer får urskive-parkering