NAF-ADVOKATENE: Isabel Andersen Mougios (t.v.) og Vigdis Svennungsen rådgir blant annet i bruktbilsaker. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Skal du handle bruktbil?

Slik unngår du å bli lurt i bruktbilhandel

Mange føler seg lurt etter en bruktbilhandel. Du har ingen garanti selv om du kjøper av (eller selger til) en tilsynelatende profesjonell selger.

Publisert Sist oppdatert

Som forbruker må du selv ta ansvar, selv om du handler med en profesjonell aktør, slår advokat Vigdis Svennungsen og advokatfullmektig Isabel Andersen Mougios i NAF Advokat fast.

For det er ingen som holder deg i hånda når du skal handle bruktbil. Og er du først blitt lurt kan veien til rettferdighet være lang.

Les også: «Vil du bli rik på kriminalitet bør du begynne å selge bruktbiler.»

– Hvordan sikrer man seg best mulig mot å bli lurt av en bruktbilforhandler?

– Det første du bør gjøre er å sjekke nettet. En seriøs bilforhandler bør ha en nettside som gir et godt inntrykk og hvor det er lett å finne kontaktinformasjon. Deretter er vårt råd å google forhandleren (eieren) og navnet på firmaet. I tillegg bør du sjekke firmaet i Brønnøysundregisteret.

– Hvordan gjør man det?

– Du skriver inn registreringsnummeret på www.brreg.no. Her kan du sjekke når firmaet du vurderer å kjøpe fra ble stiftet, om de har levert inn årsoppgave og om de i verste fall har meldt inn konkursbehandling.

Les også: Kjøpe bil? Derfor bør du ikke handle bil langt hjemmefra

– Hvordan kan man sjekke om det er heftelser på bilen?

– Det kan du også sjekke i Brønnøysundregisteret.

TA NOEN FORHOLDSREGLER: Skal du kjøpe bruktbil, sjekk om det er heftelser på bilen og om det er et seriøst firma hvis du ikke handler privat. Foto: Shutterstock

Vigdis Svennungsen og Isabel Andersen Mougios føyer til at det er lurt å sjekke om firmaet du vurderer å kjøpe bil fra er et enkeltmannsforetak eller er organisert som et AS (aksjeselskap). Det påvirker mulighetene dine til å få tilbake penger dersom du er blitt lurt.

– På hvilken måte?

– Innehaver av et enkeltmannsforetak har et personlig ansvar for selskapets forpliktelser som ikke eiere av aksjeselskap har. I et aksjeselskap er du avhengig av at det finnes penger i aksjeselskapet, og erfaringsmessig kan aksjeselskaper fort tømmes for penger og bli nedlagt. Det er vanskelig å gå etter eieren av firmaet, uansett hvor mye penger og eiendeler hun eller han måtte ha. På den annen side er det mange enkeltmannsforetak som er lite profesjonelle, og som selger/kjøper veldig mange biler som private ikke har klart å omsette. Det finnes useriøse forhandlere uansett selskapsform, og det er fordeler og ulemper ved begge.

– Hva med å kjøpe brukt av merkevareforhandlere?

– Vi har svært få klager på bruktbilhandler hos merkevareforhandlere. Men mange av disse tar kun nyere brukte biler i innbytte, og selger dermed også kun nyere bruktbiler. Både advokat Svennungsen og advokatfullmektig Andersen Mougios understreker at også de fleste bruktbilhandlere er seriøse, men er du først uheldig, er det en lang vei fram til eksempelvis å få et kjøp hevet eller å få tilbake penger.

– Selv om saken havner hos Namsmannen og det blir slått fast at du har penger til gode, må det være penger i selskapet for at disse skal kunne innkreves. Og det koster penger å forfølge en handel. Både namsmannen og Forliksrådet koster, og bruker du advokat må du fort vurdere om kostnadene er verdt det, sammenlignet med beløpet du er lurt for. Vi erfarer at flere aktører spekulerer i dette.

– Men det er også fordeler ved å kjøpe fra en forhandler?

– Fordelen ved å kjøpe fra forhandler er at da gjelder forbrukerkjøpsloven. Den gir deg en reklamasjonsrett på fem år. Du kan ikke reklamere på alt, men har likevel bedre beskyttelse. Når du kjøper privat gjelder kjøpsloven. Du vil likevel kunne reklamere, men innenfor en frist på to år.

– Og det er viktig å bruke kontrakt?

– Ja. Det er forbausende mange som ikke bruker kontrakt ved bruktbiltransaksjoner. Sjekk også at det er firmanavnet som står i kontrakten hvis du kjøper av en bruktbilhandler.

– Og alltid ytelse mot ytelse?

– Alltid ytelse mot ytelse. Leverer du fra deg en bil, så sørg for å få pengene samtidig. Kjøper du en bil, betaler du i forbindelse med overlevering. Med alle digitale betalingsløsninger som finnes i dag er det ingen grunn til at dette ikke er mulig, sier Vigdis Svennungsen og Isabel Andersen Mougios.

Du kan hente mange flere gode råd om bruktbilhandel, enten du skal kjøpe eller selge, på www.naf.no. Her kan du også laste ned kontrakt.

  • I 2017 ble det solgt 468.616 bruktbiler i Norge. Bilene omsettes privat eller via forhandlere. NAFs advokater og tekniske eksperter mottar rundt 15.000 henvendelser årlig om kjøp og salg av bruktbil. De fleste av henvendelsene handler om at folk føler seg lurt.
  • Som NAF-medlem får du gratis råd og veiledning. Er det grunnlag for det (og du var medlem da tvisten oppsto), kan NAFs advokater fremme et krav på dine vegne. Dette kalles utvidet bistand, og omfatter inntil to timer utenrettslig advokatbistand mot en egenandel på 375 kroner.
  • På vegne av medlemmer har NAF Advokat ført flere saker om kjøp og salg av bruktbiler i retten. Første skritt til en rettslig behandling er å klage saken inn for Forliksrådet eller Forbrukerklageutvalget. Bistand i rettsprosesser gis til vanlig timepris.

Les også: Når kommer skaderegister for bruktbiler

Noen huskeregler på veien

SJEKK NETTSIDEN: 

Hvordan framstår firmaet du skal handle med på nett. Gir det et solid førsteinntrykk?

GOOGLE EIEREN OG FIRMAET: Søk på navnet på eieren av firmaet og navnet på firmaet for å sjekke andres eventuelle erfaringer og om eieren/firmaet har vært i søkelyset i forbindelse med bruktbil-transaksjoner tidligere.

SJEKK BRØNNØYSUND: I det såkalte Brønnøysundregisteret kan du sjekke om det er heftelser på bilen og sjekke opplysninger om firmaet du handler bil med. 

YTELSE MOT YTELSE: Sørg for at penger og bil overleveres samtidig. Alltid. For eksempel er det enkelt å bruke Vipps. For en transaksjon under 22.000 kreves ingen BankID. Er beløpet høyere kan det fortsatt overføres, men krever da BankID.

FØRSTE SKRITT: Første skritt i å forfølge en sak (sivilt søksmål) er å gå til Forliksrådet eller Forbrukerklageutvalget. I Forliksrådet møtes partene fysisk, mens en klage til Forbrukerutvalget er skriftlig.