Audi gir prisindikasjon på sin første el-bil:
E-tron vil koste i overkant av 600.000 kroner
Ettertraktede Audi e-tron får sin verdenspremiere over sommeren, og Audi indikerte torsdag at deres første elbil vil få en prislapp i Tyskland på 80 000 euro – noe som tyder på en utsalgspris i Norge på mellom 600.000 og 650.000 kroner.
Prisantydningen i Tyskland (som er på rundt 760.000 kroner etter dagens euro-kurs) inkluderer 19 prosent merverdiavgift. Men i Norge har elbiler kun 2400 kroner i avgift (vrakpantavgiften).
Med det plasserer Audi sin e-Tron midt i det prissjiktet hvor premium-konkurrenter som Jaguar I-Pace og Tesla Model S/Model X allerede er posisjonert.
Nær 4000 nordmenn har reservert en plass i køen for Audis første elbil.
Les også: Dette er en den største Audi-nyheten på 38 år
– Dette er en prisindikasjon som viser at bilen kanskje er innen rekkevidde for enda flere enn de som i dag har reservert en plass i køen. Vi forventer veldig god tilgang på biler til det norske markedet og vi er klare til å ivareta mange flere enn de som til nå står på reservasjonslisten, sier Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge, i en pressemelding.
e-tron får en hurtigladekapasitet på 150 kW, kommer med fem seter og mulighet for hengerfeste.
Rundt 250 prototyper av Audi e-tron testes nå verden over, under alle slags ekstreme kjøreforhold, før man starter masseproduksjonen senere i år. De første demonstrasjonsbilene skal ankomme landet mot slutten av 2018 og de første kundebilene planlegges utlevert rett over nyttår.
Les også: Slik fikser Jaguar go’lyd på sin elbil
Audi e-tron quattro concept er utstyrt med et batteri på 95 kWh og for konseptutgaven viser man til over 500 km rekkevidde etter NEDC-syklusen. Endelige tall for prototypen og etter hvert den produksjonsklare utgaven er ikke oppgitt ennå.
– Dette er en bil som blir perfekt for norske forhold. Audi e-tron er en stor SUV med høy bakkeklaring, quattro firehjulstrekk og lang rekkevidde, sier Sinervo som sier reservasjonslisten vitner om interesse fra alle deler av landet, også i stor grad fra kunder som bor utenfor storbyene.