Nye målemetoder innføres:
Pris-sjokk på bensin- og dieselbiler fra nyttår
Nye og strengere metoder for måling av forbruk og utslipp vil gi kraftig økte priser på fossile biler fra nyttår. Folk flest er neppe klar over prissjokket på mellom 20.000 og 80.000 kroner.
En ny målenorm (WLTP) erstatter den gamle (NEDC). Kort fortalt betyr det at nye biler skal gjennom en langt grundigere og mer realistisk kjøresyklus før man ender opp på forbruks- og utslippstallene som danner grunnlaget for bilprisen.
Ekspertene mener at den nye normen vil gi en bil cirka 20 prosent høyere verdier enn den gamle. Det betyr 20.000-80.000 kroner dyrere biler. Elbiler og plug-in hybrider vil også få vesentlig lavere – og langt mer realistiske – rekkeviddetall.
Les også: Slik «jukser» bilprodusentene seg til lavere forbruk
– WLTP er egentlig bra, fordi det gir tall nærmere virkeligheten. Vi har ønsket dette, og nå kommer det, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.
Men den nær forestående avgiftsøkningen som den nye normen utløser, møtes med taushet fra myndighetene. Gårsdagens reviderte statsbudsjett ga heller ingen nye signaler. Det plager bilbransjen og det forundrer NAF.
– Den sittende regjering ønsker ikke å snakke om endringene, og forbrukerne får ikke den informasjonen de burde hatt. Det er kritikkverdig, fastslår Sagedal.
Les også: «Det er på tide å fase ut noen elbil-fordeler»
– Vi er i en vanskelig mellomfase der vi fortsatt venter på de store folkelige elbilene som kan trekke henger. I stedet for at folk velger de nyeste, sikreste og mest miljøvennlige bilene, så velger de kanskje en bruktbil. Og da forsinkes hele fornyelsen av bilparken, påpeker hun.
Det er bred enighet om en kraftig elektrifisering av bilparken, men det er for tidlig å stramme skruen med et såpass brutalt avgiftshopp på diesel- og bensinbiler, mener NAF.
Sagedal minner om at det i dag står 30.000 på venteliste for ny elbil.