POPULÆRT: Det er en kraftig økning i import av elbiler til Norge utenfor importørene. Mange kommer fra Tyskland, som denne e-Golfen. Foto: Volkswagen

Dobling i elbil-importen:

Vokt deg for disse elbil-fellene

Bruktimporten av elbiler er nesten doblet fra i fjor til i år. Men import av elbiler kan være mer utfordrende enn import av fossilbiler. Forbrukerrådet og elbilforeningen ber deg passe på.

Publisert Sist oppdatert

Mange vil ha elbil, helst Men på mange modeller er det mange måneders leveringstid.

Derfor fristes mange av bruktimport fra utlandet.

Fra i fjor til i år er det en økning i importen av brukte elbiler på 82 prosent. Frem til 13. mai i år er det importert hele 4000 brukte elbiler. På samme tid i fjor var antallet 2200, ifølge Bilnytt.

Bruktimporten står nå for en stor andel av de nye elbilene på veiene. Så langt i år er det solgt 14 300 nye elbiler i Norge.

Les også: NAF advarer om importfarene

Gode elbilgarantier

Men bruktimport av elbil er ikke uproblematisk.

– Ved bruktimport av elbil er det enda flere ting man må huske på enn ved import av tradisjonelle fossilbiler, sier seniorrådgiver Jogrim Aabakken i Forbrukerrådet. Han har i flere år stått bak Forbrukerrådets omfattende undersøkelser av nybilgarantier.

Nybilgarantiene er for de aller fleste bilmerkene betydelig bedre i Norge enn i andre land, både i antall år og dekningsomfang. I mange andre land er garantiene det Forbrukerrådet betegner som «langt svakere».

– Den generelle nybilgarantien er viktig både for elbiler og fossilbiler. Men for elbiler er batterigaranti og kapasitetsgaranti også svært viktig. I Norge har elbilene gjennomgående svært gode garantiordninger, sier Aabakken. 

Les også: Avgiftshopp kan gi lønnsom bruktimport

– Sjekk garantiene

Batterigaranti er garanti mot feil på batteriet. I Norge har de fleste elbilene åtte års garanti, og alle har minimum fem års garanti.

Kapasitetsgaranti er en garanti om at batteriet skal ha god kapasitet i mange år. De fleste norske importørene garanterer at elbilene skal ha minst 70 prosent av kapasiteten i minst åtte år.

– Forbrukerrådet har ikke undersøkt hvor lange garantier elbilene har i andre land. Men ved bruktimport bør man sjekke om garantiene er like gode som de som tilbys av norske importører, sier Aabakken.

Les også: Så mye dyrere blir de populære modellene

Nordiske spesifikasjoner

Aabakken sier det også er viktig å sjekke at bilen man vurderer å bruktimportere har nordiske spesifikasjoner som batterivarmer og varmepumpe, slik omtrent halvparten av storselgerne har som standard i Norge, ifølge Elbilforeningen.

– Batterivarmer gir lengre rekkevidde og raskere lading på de kaldeste dagene. Varmepumpe bidrar til mer effektiv kupéoppvarming og dermed økt rekkevidde, forklarer Aabakken.

Les også: Dette må du ikke gjøre når du kjører

Sjekkliste

Elbilforeningen er også opptatt av trygg import av elbil.

– Import av elbil for å spare penger kan bli et dårlig regnestykke. Men i de fleste tilfellene går det heldigvis fint dersom man sjekker det man må, sier Ståle Frydenlund, senior kommunikasjonsrådgiver i Norsk elbilforening.

GIR ELBIL-RÅD: Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening

Elbilforeningen anbefaler spesielt å sjekke følgende:

  • At ladekontakten kan brukes i Norge.
  • At bilen har nordiske spesifikasjoner, som varme i setene osv, noe stadig flere har.
  • At bilen har navigasjon for Norge.
  • Garantivilkårene.

Dessuten anbefaler elbilforeningen å ta en sjekk eller diagnose av batteriet før kjøp, slik at eventuelle feil blir avdekket.

– Men det er viktig å huske på at mange av de importere bilene er helt nye, sier Frydenlund.

Les også: Nei tak, Nissan