Lastebiler i venstre felt irriterer mange:
Nå kan dette snart bli forbudt
Forbikjøring for tyngre kjøretøy kan bli forbudt på flere motorveier. – Det er et effektivt tiltak, mener Vegdirektoratet, og får støtte av NAF.
Mange irriterer seg over tungtransport som legger seg ut i venstre fil på motorveiene for å kjøre forbi. Siden de har problemer med å komme opp i fart, kan forbikjøringsstrekningen bli svært lang.
– Når kjøretøyet i høyre fil ligger i 88 km/t, og lastebilen kjører forbi i 90 km/t sier det seg selv at det tar tid, sier Arne Island, senioringeniør i Vegdirektoratet.
Les også: Norge best på trafikksikkerhet
E6 i Østfold
Vegdirektoratet vurderer nå om det skal innføres begrensninger på tungtransportens muligheter for å foreta forbikjøringer på veier med to eller flere filer.
Bakgrunnen er et spørsmål i Stortingets spørretime tidligere i år, hvor stortingsrepresentant Siv Henriette Jacobsen (Ap) fortalte at bilistene på E6 gjennom Østfold daglig opplever farlige situasjoner og køer fordi lastebiler kjører forbi hverandre.
– Det er spesielt merkbart fordi det er mange lastebiler på E6 gjennom Østfold, sa Jacobsen – og spurte om regjeringen kan starte et forsøk med forbud mot forbikjøringer på strekningen.
Les også: Så mye dyrere blir storselgerne
Forbudt i flere land
Flere land har forbud mot forbikjøring for lastebiler på motorveier. Også her i Norden.
– I Danmark kan ikke tunge biler bruke de to filene til venstre på veier med tre eller flere filer i samme retning. I Sverige er det ikke et generelt forbud, men ved skilting kan tunge kjøretøy forbys i venstre fil, forklarer jurist Asia Akhter i Vegdirektoratet.
I Norge er det allerede forbud mot tungtransport i venstre fil i mange tunneler.
– Jeg har inntrykk av at forbudet er effektivt og at det respekteres av tungtransportsjåførene, sier senioringeniør Arne Island til Motor.
Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min?
Korte forbikjøringsstrekninger
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ba i vinter Vegdirektoratet vurdere innføring av et forbud mot tunge kjøretøy i venstre fil på motorveier.
Island understreker at Vegdirektoratet ikke er ferdige med sin utredning.
– Men et effektivt virkemiddel som kan bli anbefalt av oss er skiltet forbud på enkelte strekninger også utenfor tunneler der hvor det er behov for det, sier Island.
Han tror personlig ikke et generelt forbud er den beste løsningen.
– Behovet for forbud varierer. Jeg har inntrykk av at problemene er størst på tofeltsveier med korte forbikjøringsstrekninger. Det tar tid når tyngre kjøretøy skal kjøre forbi hverandre, sier Island.
Les også: Disse fotoboksene tar flest
NAF ønsker forbud
Lastebileierforbundet har tidligere uttalt til Dagsavisen at de støttet forbud mot forbikjøring i tunnelene. Men de ønsker ikke en utvidelse.
Trygg Trafikk støtter imidlertid et utvidet forbud. Det samme gjør NAF.
– NAF mener et forbud er bra for fremkommeligheten og trafikksikkerheten, særlig på motorveier med mye tungtransport, sier fungerende kommunikasjonssjef Nils Sødal i NAF.